روش هایی برای پرورش گیاهان زینتی و سبزیجات در یک لیوان آب

به گزارش تایمر سرگرمی، گیاهان و سبزیجاتی وجود دارند که می توانید آن ها را به راحتی در یک بطری آب رشد و پرورش دهید و از دیدن آن ها لذت ببرید.

روش هایی برای پرورش گیاهان زینتی و سبزیجات در یک لیوان آب

به گزارش خبرنگار ، دنیای گیاهان و سبزیجات دنیای بی نظیری است که عاشقان خودش را می طلبد و هر کسی حال و حوصله سر و کار داشتن با گیاهان را ندارد. اما جالب است بدانید در این دنیای حیرت انگیز گیاهان و سبزیجاتی هستند که می توانید آن ها را به راحتی در یک بطری آب رشد و پرورش دهید و از دیدن آن ها لذت ببرید.

امروز قصد دارد تا این گیاهان و سبزیجات را به شما معرفی کند و نحوه پرورش آن ها در آب را آموزش دهد.

پس پیشنهاد می کنیم اگر به علاقه دارید این مطلب را تا خاتمه مطالعه کنید.

پرورش گیاهان زینتی در آب این مزیت را دارد که شما می توانید شاهد رشد و نمو گیاه خود از پشت شیشه آب باشید. در شرایط نگهداری گیاه در آب وقتی یک گیاه در آب می روید شبیه یک گلدان با شاخه های گل بُریده می باشد؛ با این تفاوت که هم عمر گیاه در آب طولانی است و هم ریشه های گیاه دیده می شوند. پس اگر زمین و فضای لازم برای کاشت گیاهان مورد علاقه خود در اختیار ندارید نگران نباشید؛ چرا که می توانید تعداد زیادی از گیاهان را در آب پرورش بدهید.

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که آیا می گردد گل های خود را در آب پرورش دهید یا خیر؟

ممکن است این سئوال برایتان پیش آید که چطور گیاهان می توانند در آب رشد نمایند، درحالی که متخصصین و اهل فن همیشه ما را از زیاد آب دادن گیاه برحذر داشته اند؟!

دلیل این گفته متناقض نقش اکسیژن است. زیرا هوای موجود در خاک در اطراف ریشه است که محیط را برای رشد باکتری ها فراهم می نماید و در صورت عدم وجود اکسیژن در اثر آب زیادی ایجاد خفگی در گیاه می گردد.

زمانی که اکسیژن در خاک وجود داشته باشد برای گیاه محیط مساعدی وجود دارد. در صورتی که در کشت آبی اکسیژن در اطراف ریشه ها به حد وفور وجود داشته و محیط برای رشد باکتری ها مساعد نیست.

اگر قصد نگهداری گیاه در آب را دارید، آن را از داخل خاک خارج نموده، سپس به منظور جلوگیری از انتقال احتمالی باکتری و قارچ موجود در خاک بهتر است آن را بشویید. این گیاه پرورشی می تواند فقط یک قلمه باشد و خود این قلمه ریشه خواهد داد.

در مورد نگهداری گیاه در آب بایستی مقدار زیادی صبر و حوصله به خرج داد و به گیاه فرصت داده گردد که به محیط جدید عادت نموده و پس از مدتی حداقل یک ماه آغاز به دادن ریشه و سپس جوانه و برگ های جدید کند.

پرورش گیاهان زینتی در آب باید چه شرایطی داشته باشد؟

یک خاک خوب معمولا حاوی مواد غذایی لازم می باشد و گیاهی که در خاک است مواد غذایی را جذب می نماید، آب مواد را حل می نماید و از طریق ریشه ها جذب گیاه می شوند، گیاه به خاک محتاج نیست بلکه به مواد غذایی و آبی که در داخل خاک است نیاز دارد.

وقتی یک گیاه در آب خالص رشد نمی نماید، به این معنی است که کلیه مواد غذایی مورد نیاز به علت محروم شدن از خاک در دسترس گیاه قرار نمی گیرد؛ بنابراین در شرایط نگهداری گیاه در آب بایستی محلول های غذایی به آن اضافه گردد.

مواد غذایی اصلی و ضروری گیاه عبارتند از: ازت، فسفر، پتاس و مقداری از مواد معدنی دیگر که به عناصر قلیل موسوم می باشند. این مواد را می توان در فروشگاه های ویژه فروش بذر و سموم و کود های شیمیایی و ادوات کشاورزی و باغبانی برای رشد گیاه خریداری کرد.

توصیه می گردد پرورش گیاهان زینتی در آب را در ظروف شیشه رنگی انجام دهید. ولی در ظروف شیشه ای بی رنگ نیز می توان به نتیجه رسید؛ اما برای اینکه قارچ در مقابل روشنایی فراوری نگردد دور شیشه را با کاغذ تیره رنگی می پوشانند.

بهتر است قبل از استفاده ظرف و یا شیشه را کاملا شسته و ماهی یک بار آب شیشه را تعویض و شیشه و خود گیاه را تمیز کنید. داخل ظرف را می توانید با سنگ ریزه هایی پر کنید به شرط اینکه قبلا آن ها را شسته باشید. ظروف شیشه ای به راحتی تمیز می شوند، همچنین قیمت آن ها ارزان بوده و فرم های جالبی از آن ها را میتوان تهیه کرد.

قسمتی از آب موجود ظرف کشت، تبخیر می گردد و هربار بهتر است مقداری آب ولرم به آن اضافه کنید. اگر کلر آب زیاد است بهتر است آب را یک شبانه روز به کناری بگذارید تا کلر آن خارج گردد.

سطح آب در ظرف کشت باید متناسب با نوع گیاه و گنجایش ظرف باشد، به طوری که جذب هوا، به سهولت انجام پذیرد. برای اینکه گیاهان بتوانند در آب رشد نمایند باید آب ظرف کشت هر چند روز تعویض گردد، زیرا تا زمانی که آب تازه باشد امکان رشد جلبک ها و باکتری ها وجود نداشته و گیاه بخوبی رشد می نماید.

برای جلوگیری از فساد سریع آب از ذغال نیز می توان استفاده کرد، برای اینکه ذغال در آب شناور نباشد قبل از استفاده چند روز آن را در آب می گذارند تا خیس بخورد این عمل از یک طرف باعث تمیز شدن گرد و خاک ذغال شده و از طرف دیگر از کثیف کردن آب جلوگیری می نماید.

پرورش گیاهان زینتی در آب و پرورش گل در آب مثل کشت گیاهان در خاک به نور نیاز دارد. از این جهت بسته به نوع گیاه، باید مکان مناسب آن را در داخل آپارتمان به دقت انتخاب کنید.

معرفی گیاهان قابل پرورش در آب

  1. برگ بیدی
  2. بنفشه آفریقایی
  3. بگونیا رِکس
  4. حُسن یوسف
  5. دراسنای برگ قرمز
  6. پنجه کلاغی
  7. آویز
  8. پتوس
  9. برگ انجیری
  10. گیاه آنتوریوم
  11. عشقه
  12. پیله آ

پرورش گیاهان و سبزیجات در آب

اگر جزو این افراد بی حوصله هستید، توصیه می کنیم ادامه این مطلب را تا خاتمه بخوانید تا با گیاهانی آشنا شوید که برای رشد فقط به یک لیوان آب نیاز دارند.

گیاهانی که برخی از آن ها خوردنی هستند و می توانید هر روز سبزیجات تازه داشته باشید.

  • سیر

اگر بوته های سیر را در آب بگذارید پس از مدتی آغاز به جوانه زدن می نمایند. جذابیت این امر در آن است که ساقه های سبز سیر خوردنی است و از آن ها می توانید در غذا یا سالاد بهره ببرید.

  • کاهو چینی

پس از جدا کردن برگ های کاهوی چینی، خاتمهی آن را دور نیندازید و در عوض آن را درون یک کاسه پر از آب بگذارید تا دوباره جوانه زده و برگ کاهوی جدید بدهد.

  • پیازچه

پیازچه های ترد و تازه و خوشمزه را درون یک لیوان پر از آب بگذارید تا ریشه داده و دایما پیازچه تازه به شما بدهند. به این ترتیب همیشه سبزیجات تازه در خانه خود خواهید داشت.

  • هویج

اگر خاتمهی هویج را درون یک کاسه کم عمق درون آب بگذارید، آغاز می نماید به جوانه زدن. این سبزیجات خوردنی هستند و می توانید درون سالاد بریزید.

  • تره فرنگی

برای اینکه مطمئن شوید می توانید تره فرنگی را در خانه پرورش دهید باید مطمئن شوید که خاتمهی ساقه آن حداقل 5 سانتیمتر بلندی دارد.

در این حالت، تره فرنگی را درون یک کاسه آب بگذارید تا دوباره جوانه زده و برگ های تازه بدهد.

  • نعناع

ریشه نعنا را درون آب بگذارید تا هر وقت دلتان می خواهد برگ تازه بدهد و از این سبزی خوش عطر به صورت تازه بهره بگیرید.

  • ریحان

ریحان را هم همانند نعنا می توانید در یک لیوان آب پرورش دهید و به خاک و باغچه نیاز ندارد. ریشه گیاه را در آب بگذارید تا برایتان برگ های تازه بدهد.

  • رزماری

رزماری خوش عطر که برای نرم کردن گوشت و خوش عطر کردن غذا و سالاد استفاده می گردد را هم در یک لیوان آب بگذارید تا زنده بماند و رشد کند.

  • لاله

برخلاف تصور اغلب مردم، لاله فقط در خاک رشد نمی نماید، بلکه در یک لیوان آب هم می تواند جوانه بزند و گل بدهد.

برای این منظور پیاز لاله را درون یک گلدان شیشه ای پر از آب بگذارید تا به مرور رشد کند.

  • سنبل آبی

این گل بسیار زیبا نیز بدون نیاز به خاک شکوفه می دهد. فقط کافیست ریشه آن را درون یک لیوان آب بگذارید.

  • سنبل

این گل که برای ما ایرانی ها نماد سفره هفت سین و آمدن عید است نیز با یک لیوان آب رشد می نماید. پیاز گل را درون آب بگذارید تا جوانه داده و رشد کند و به گل دادن برسد.

  • گل نرگس

به طور کلی تمامی گل هایی که پیاز دارند را می توان بدون نیاز به خاک و فقط در آب پرورش داد. نرگس نیز از این دسته گل هاست.

  • پاپیروس

ساقه های پاپیروس را درون گلدان آب بگذارید تا ریشه دهد و همیشه تاز و سبز در گوشه ای از خانه خودنمایی کند.

  • بامبو

بامبو برای رشد فقط به یک گلدان پر از آب نیاز دارد.

  • پتوس

گیاه بسیار زیبای پتوس هم به خاک نیاز ندارد.

اگر چه در خاک رشد سریعتری دارد، اما در یک گلدان آب هم به حیات خود ادامه می دهد و باعث زیباسازی فضا می گردد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 21 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 101

به "روش هایی برای پرورش گیاهان زینتی و سبزیجات در یک لیوان آب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش هایی برای پرورش گیاهان زینتی و سبزیجات در یک لیوان آب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید