راز سفر هیأت لیبیایی به سوریه، اتحاد علیه دشمن مشترکی به نام ترکیه

به گزارش تایمر سرگرمی، خبرنگاران، گروه بین الملل رامین حسین آبادیان: روز یکشنبه هفته جاری بود که یک هیأت بلندپایه از شرق لیبی راهی دمشق به ریاست معاون نخست وزیر این دولت، پایتخت سوریه شد و اعضای آن با مقامات سوری ملاقات و تبادل نظر کردند.

راز سفر هیأت لیبیایی به سوریه، اتحاد علیه دشمن مشترکی به نام ترکیه

با تور عمان از سفری عالی برای کسب آرامش لذت ببرید و با شهرهای زیبای صلاله و مسقط آشنا شوید.

طبق آخرین اخبار، عبدالرحمن الاحیرش معاون نخست وزیر، یونس فرحات مأمور پیشبرد امور وزارت دفاع، مصطفی المقرعن رئیس سازمان اطلاعات، و عبدالسلام الرقیعی مدیر دفتر وزارت خارجه بنغازی از جمله اعضای این هیأت بلندپایه لیبیایی بودند. اعضای این هیأت در بدو ورود خود به سوریه با ولید المعلم وزیر خارجه این کشور ملاقات و تبادل نظر کردند.

دو طرف در این ملاقات بر ازسرگیری روابط دوجانبه و گسترش همکاری ها برای مقابله با تهدیدهای مشترک از جمله اقدامات ترکیه در نقض حاکمیت دو کشور تاکید کردند. در جریان سفر این هیأت بلندپایه لیبیایی به سوریه همچنین تفاهمات و توافقاتی میان دو طرف در عرصه های مختلف حاصل شد. درهمین راستا، سوریه و دولت شرق لیبی توافقنامه بازگشایی اماکن دیپلماتیک و کنسولگری در دو کشور و هماهنگی در اتخاذ مواضع مشترک در محافل منطقه ای و جهانی را امضا کردند. متعاقباً سفارت دولت لیبی (دولت طبرق) در دمشق شروع به کار کرد.

دو طرف همچنین خواهان همکای های بیشتر برای مقابله با دخالت های ترکیه در امور داخلی سوریه و لیبی شدند. شواهد حاکی از آن است که طرف های سوری و لیبیایی از رهگذر سلسله رایزنی های اخیر خود در دمشق کوشش کردند تا علیه یک دشمن مشترک به نام ترکیه، نوعی اتحاد میان دمشق دو دولت شرق لیبی ایجاد نمایند. سلسله اظهارات مقامات لیبیایی و سوری در جریان ملاقاتهای دوجانبه خود به تنهایی مؤید این مدعاست.

به عنوان نمونه، می توان به اظهارات بشار اسد رئیس جمهور سوریه در جریان ملاقاتش با هیأت لیبیایی اشاره نمود. رئیس جمهور سوریه در جریان این ملاقات تأکید کرد: آنچه در سوریه و لیبی اتفاق می افتد یکی است و جنگ با تروریست تنها نبردی برای این دو کشور نیست، بلکه سرنوشت منطقه را نبرد دو کشور در روبرو با تروریست ها معین می نماید، زیرا بعضی کشورها در کوششند تروریست ها را ابزاری برای تحقق اهداف خود قرار دهند.

رئیس جمهور سوریه همچنین ادامه می دهد: تحولات سوریه و لیبی در حالی است که رژیم اردوغان سیاست های مبتنی بر استفاده از تروریسم برای دستیابی به منافع سیاسی و بی ثبات کردن کل منطقه را در پیش گرفته است. در طرف مقابل، عبدالرحمن الاحیرش معاون نخست وزیر دولت شرق لیبی نیز بر لزوم راهکارهای مناسب جهت همکاری های مشترک برای مقابله با تهدیدات ترکیه تأکید کرد.

بر اساس آنچه که گفته شد، پر واضح است که مقامات دولت شرق لیبی و همچنین مقامات سوریه در دمشق گرد هم آمدند تا علیه تجاوزگری های دولت ترکیه در هر دو کشور متحد شوند و راهکارهایی را در این زمینه معین نمایند. کارشناسان و صاحب نظران عرصه سیاسی بر این باورند که تشدید اختلافات میان دولت دمشق و آنکارا پس از حوادث ادلب از یک سوی و همچنین اعلام حمایت ترکیه از دولت وفاق ملی لیبی (به عنوان رقیب دولت شرق لیبی) موجب نزدیکی هرچه بیشتر دمشق و دولت شرق لیبی شده است.

در هر صورت، سفر هیأت لیبیایی واکنش های گسترده رسانه های عربی را نیز به دنبال داشت. در همین ارتباط، پایگاه عرب زبان عربی 21 با انتشار مطلبی ضمن عجیب و ناگهانی توصیف کردن هیأتی بلندپایه از شرق لیبی به دمشق، نوشت: سفر هیأتی از شرق لیبی به دمشق سوالات زیادی را به وجود آورده است. آیا قرار است دمشق و دولت شرق لیبی در زمینه مبارزه با ترکیه با یکدیگر هماهنگی و همکاری داشته باشند؟

از سوی دیگر، با توجه به حمایت های گسترده روسیه از دولت شرق لیبی طی هفته های گذشته بعید به نظر نمی رسد که سفر هیأت بلندپایه مذکور به دمشق را مقامات مسکو ترتیب داده باشند. این همان مسأله است که روزنامه العرب نیز بدان اشاره نموده و می نویسد: با توجه به حمایت های مسکو از دمشق و دولت شرق لیبی به نظر می رسد که مقامات روسی ترتیب دهنده ملاقات اخیر در دمشق بوده اند.

این دیدگاه نیز وجود دارد که مقامات روسیه برای تحت فشار قرار دادن هرچه بیشتر آنکارا در لیبی، اقدام به ترتیب دادن رایزنی مقامات دمشق و دولت شرق لیبی نموده اند. بدیهی است که روسیه چه در سوریه و چه در لیبی برای به انزواء راندن ترکیه کوشش می نماید. ازهمین روی، بعید نیست که مقامات مسکو از رهگذر نزدیک ساختن دمشق و دولت شرق لیبی به دنبال ایجاد یک برگ برنده برای خود در میدان لیبی بوده باشند.

نکته دیگری که در مورد رایزنی های طرف های سوری و لیبیایی حائز اهمیت به نظر می رسد، اقدامات احتمالی ترکیه در انتقال تروریست های تکفیری از هرکدام از این کشورها به کشور دیگر است. در واقع، مقامات روسی و لیبیایی نگران آن هستند که آنکارا هزاران تروریستی را که در سوریه و لیبی مستقر ساخته، برحسب تحولات میدانی، میان دو کشور رد و بدل کند.

درهمین ارتباط، پیشتر گزارش هایی در مورد تصمیم آنکارا برای انتقال هزاران تروریست تکفیری از لیبی به سوریه برای مشارکت در نبرد ادلب، منتشر شده بود. بدین ترتیب، طرف های سوری و لیبیایی از این پس در زمینه نبرد با تروریست های تکفیری و تحرکات آنها در میان دو کشور هماهنگی های گسترده ای خواهند داشت؛ مسأله که البته به هیچ وجه به نفع ترکیه نیست.

در هر صورت، آنچه که واضح به نظر می رسد، این است که دمشق و دولت شرق لیبی خود را در جبهه واحدی علیه یک دشمن مشترک به نام ترکیه می بینند و مقامات هر دو طرف نیز بارها و در مناسبت های مختلف بر روی این مسأله صحه گذاشته اند. در این میان، مسکو نیز برای تحت فشار قرار دادن هرچه بیشتر آنکارا، نقش مهمی را در افزایش هماهنگی ها میان طرف های سوری و لیبیایی ایفا می نماید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 806

به "راز سفر هیأت لیبیایی به سوریه، اتحاد علیه دشمن مشترکی به نام ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز سفر هیأت لیبیایی به سوریه، اتحاد علیه دشمن مشترکی به نام ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید