دانشگاه ها باید وارد راستا کارآفرینی شوند

به گزارش تایمر سرگرمی، رئیس اتاق کرمان با بیان اینکه دانشگاه به عنوان یک محل فراوری، محصول خوب و تجاری شده برای جذب در صنعت ارائه نمی کند، گفت: شاید به دلیل اینکه دانشجویان از کیفیت لازم برای فعالیت در صنعت برخوردار نیستند، موجب اعتماد کمتر صنعت به دانشگاه شده است.

دانشگاه ها باید وارد راستا کارآفرینی شوند

سیدمهدی طبیب زاده در دومین نشست کمیته سیاست گذاری تعامل صنعت و دانشگاه، اضافه نمود: حضور یافتن دانشجویان در صنایع نباید صرفاً برای برطرف تکلیف باشد بلکه باید دانشجویان را برای انجام کار گروهی و حتی انجام تجارتی کوچک تشویق کرد و به آنها امتیاز داد.

طبیب زاده، اظهار کرد: ایجاد انگیزه و حمایت از دانشجویان، تبدیل دانشگاه ها را به دانشگاه کارآفرین شتاب می بخشد و باید دانشجویان کارآفرین استعدادیابی و شناسایی شوند. رئیس اتاق کرمان اعلام کرد: دانشجویان نیز باید برای اهداف موردنظر صنعت، در آزمون هایی شرکت نمایند و سپس تقسیم بندی و آموزش ببینند تا تعامل صنعت و دانشگاه بیش ازپیش تقویت گردد.

وی با تأکید بر مهارت آموزی در بین دانشجویان اضافه نمود: ظرفیت ها و نعمت های فراوان موجود در استان با مهارت نیروی انسانی و همت مضاعف آنها موجب توسعه استان خواهد شد.

عضو هیات رئیسه اتاق کرمان نیز در ادامه این نشست به حل مسائل صنعت از نگاه دانشگاه و نه از نگاه دانشجو اشاره نمود و گفت: دانشجو باید دوره کارآموزی و کارورزی را در صنعت بگذراند و از دانشجو انتظار حل مسئله نداشته باشیم بلکه باید برنامه ریزی گردد تا دانشجویان توانمند شوند.

عباس جبالبارزی اضافه نمود: باید صنعت و دانشگاه با جدیت این ارتباط را دنبال نمایند زیرا هدف این است که دانشجویان به گونه ای آموزش ببینند که پس از فارغ التحصیلی مهارت، فرصت شغلی و کارآفرینی داشته باشند و بعد آموزش هایی را نیز فرامی گیرند.

وی با اشاره به اینکه مسائل صنایع باید توسط دانشگاه حل گردد، توضیح داد: باید از داوطلبان صنایع برای حل مشکلاتشان به وسیله دانشگاه استقبال کرد و اگر این اتفاق بیفتد سایر صنایع نیز علاقه مند می شوند؛ که در این رابطه باید نگاه دانشگاه از نگاه درآمدی فاصله داشته باشد.

جبالبارزی، با تأکید بر اینکه باید دانشگاه واحد تحقیق و توسعه صنایع باشد، اعلام نمود: همچنین پس از پذیرفتن دانشجویان در صنایع باید برای آنها برنامه تعریف کرد و مسئولیت پذیرفت.

در ادامه این نشست مجری پروژه مدل تعامل صنعت و دانشگاه گفت: در این پژوهش با هدف پرورش نیروی انسانی مولد کسب وکار، ابتدا به مطالعه و مقایسه فرایند ارتباط دانشگاه و صنعت در جوامع و مطالعات مختلف پرداخته شد و سپس با گردآوری و دسته بندی چالش ها در مطالعات گذشته و آنالیز سازوکارهای مختلف، راه حلهایی برای برطرف چالش های موجود ارائه شده است.

یاسمن اسدی اضافه نمود: این پژوهش به صورت مورد کاوی در دانشگاه شهید باهنر کرمان و صنایع مختلف استان کرمان انجام و از روش تمرکز گروهی برای ارائه راه حل استفاده شده است.

وی در ادامه برای ارتباط بهتر دانشگاه و صنعت به ارائه پیشنهاد هایی پرداخت و اعلام کرد: تعریف پروژه مشترک بین صنعت و دانشگاه بر اساس احتیاجهای صنعت و اجرای آن توسط دانشجو، ارائه خدمات رفاهی مانند سرویس ایاب و ذهاب به دانشجویان از طرف صنایع، تعریف احتیاجهای صنعتی و انتخاب دانشجو مناسب با آن احتیاج و ... از جمله این موارد است.

اسدی توضیح داد: صنعت و دانشگاه می توانند با حلقه کلینیک ارتباطی شامل دفتر ارتباط با دانشگاه، کمیته سیاست گذاری، سامانه و مشاوره دفتر تحقیق و توسعه به یکدیگر وصل شوند که مجموعه هایی مانند اتاق بازرگانی کرمان، شرکت شهرک های صنعتی، سازمان صنعت و معدن و تجارت، مراکز رشد و پارک های علمی و فناوری می توانند در این زمینه همکاری نمایند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 27 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 566

به "دانشگاه ها باید وارد راستا کارآفرینی شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشگاه ها باید وارد راستا کارآفرینی شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید