تعیین چارت استانها بر اساس درجه دهیاری ها، پیگیری برای ساماندهی بودجه دهیاری ها

به گزارش تایمر سرگرمی، معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با تاکید بر اینکه دهیاری ها در مدیریت روستایی آینده نوید بخشی را خواهند داشت از پیگیری برای ساماندهی بودجه دهیاری ها خبر داد.

تعیین چارت استانها بر اساس درجه دهیاری ها، پیگیری برای ساماندهی بودجه دهیاری ها

علی قربانی در گفت وگو با خبرنگاران، در تشریح لزوم ساماندهی شرایط بودجه ای دهیاری های کشور، گفت: بیشتر بودجه دهیاری ها از محل مالیات بر ارزش افزوده است که تا به امروز 2 بار شکل آن تغییر کرده و نسبت به گذشته بهتر شده است در حقیقت قبلا ناعادلانه تر بود و هنوز تا رسیدن به توزیع متوازن اعتبارات فاصله داریم.

وی افزود: پیشنهاد ما این است که این منابع به صورت ملی توزیع شود؛ وقتی استانی توزیع می شود این نابرابری وجود دارد. برخی استان های ما برای پرداخت پرسنل حتی با مشکل روبرو می شوند، حتی در شهرداری های کوچک نیز این مشکل وجود دارد؛ لذا باید به صورت پایه ای بحث بودجه و اعتبارات در مجلس شورای اسلامی حل شود.

مشخص چارت استانها بر اساس درجه دهیاری ها

وی ادامه داد: اما با هدف اینکه دهیاری ها در لایحه مالیات بر ارزش افزوده هویت داشته باشند ضوابط ساختاری را ابلاغ کرده ایم و مقرر شد ظرف مدت یک ماه استانها چارت خود را بر اساس درجه دهیاری ها مشخص کنند و در مرحله بعدی مسائل را بررسی کنیم و پس از احصاء مسائل، متناسب با آنها راه چاره ها را پیگیری می کنیم. در این شرایط نسبت به آینده دهیاری ها و شوراها به عنوان جوامع محلی بسیار خوش بین هستیم.

وی تاکید کرد: در کنار دولت مرکزی به دولت محلی نیازداریم تا به غیر از مسائل امنیتی و دفاعی در سایر مسائل همچون مالی، اجتماعی و... اختیارات به مردم دهیم و ما نظارت و برنامه ریزی کلان داشته باشیم که در این شرایط آینده خوبی برای دهیاری ها رقم خواهد خورد.

معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در بخش دیگری از صحبت های خود به شناسه دهیاری های کشور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر برای 33هزارو 760 دهیاری در کشور شناسه صادر کرده ایم و حدود 3000 دهیاری باقی مانده است. درحقیقت حدود 94 درصد دهیاری ها شناسنامه دارند؛ البته علاوه بر اینکه شناسه برای دهیاری ها صادر شده، سامانه جامع اطلاعات مالی دهیاری ها نیز که به 35 خدمات دهیاری ها از جمله صدور پروانه ساختمانی، درجه بندی و اهداء ماشین آلات و... ارائه می دهد، در حال تکمیل است تا برخط بتوانیم نظارت برآنها را داشته باشیم.

وی افزود: تا به امروز حدود 94 درصد دهیاری ها یعنی معادل 33 هزارو443 دهیاری اطلاعات خود را در سامانه بارگذاری کرده اند و مابقی نیز به زودی اطلاعات خود را وارد سیستم خواهند کرد. از سوی دیگر بحث نصب GPS روی ماشین آلات دهیاری ها پیگیری می شود تا امکان نظارت بر دهیاری ها توسط فرمانداری ها و استانداری ها فراهم شود. به این ترتیب بر روی 17 هزار ماشین آلاتی که به دهیاری ها داده شده است، نظارت اعمال خواهد شد.

وی ادامه داد: جمع آوری پسماند و خدمات ایمنی و آتش نشانی از وظایف ذاتی دهیاری ها است. بر همین اساس برای خرید ماشین آلات این حوزه 80 درصد تامین مالی توسط سازمان شهرداریها و دهیاری های کشور و 20 درصد توسط خود دهیاری ها انجام می شود. همچنین تسهیلات 8درصد به صورت 5ساله برای خرید ماشین آلات عمرانی به آنها پرداخت می شود.

قربانی در تشریح فرایند اجرای طرح های هادی در روستاها نیز گفت: تهیه و اجرای طرح ها بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است؛ در بسیاری استانها تقریبا برای تمام روستاهای بالای 20 خانوار طرح تهیه شده ولی به علت میزان اعتبارات و بودجه تخصیص داده شده در ادامه فرایند مشکل ایجاد شده است. برای این طرح ها باید هر 10 سال بازنگری انجام شود که این کار انجام نشده است. اجرای طرح های تهیه شده پول زیادی می خواهد و باتوجه به کمبود اعتبارات، طرح نیمه کاره رها شده است. موضوعی که از محل اعتبارات دهیاری ها قابل تامین نیست. حجم بازسازی و نوسازی در مناطق روستایی بالا است و در بیشتر استانها نیمه کاره رها شده است.

وی درباره پرداخت تسهیلات به دهیاری ها نیز گفت: طرح ها در کمیته وام مورد بررسی قرار گرفته و به نام همان دهیاری درخواست کننده تصویب می شود؛ بسیاری جاها پیروز عمل کرده اند اما برخی دهیاری ها نیز نتوانسته اند پیروز عمل کنند. همچنین 470 میلیارد تومان برای یک هزارو 140 طرح در روستاهای کشور پرداخت شده است این اعتبارات از محل تفاهم نامه با پست بانک به صورت کارمزد 8 درصد و 5 ساله تامین شده است که به دهیاری ها پرداخت می شود. از صندوق توسعه ملی نیز تسهیلاتی برای روستاییان با هدف ایجاد اشتغال پایدار پرداخت شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 بهمن 1399 بروزرسانی: 5 بهمن 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 1373

به "تعیین چارت استانها بر اساس درجه دهیاری ها، پیگیری برای ساماندهی بودجه دهیاری ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعیین چارت استانها بر اساس درجه دهیاری ها، پیگیری برای ساماندهی بودجه دهیاری ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید