ترویج مطالعه از مؤلفه های اصلی دنیای جدید است

به گزارش تایمر سرگرمی، به گزارش خبرنگار خبرنگاران از خراسان شمالی سه نفر از فعالان کتاب خوانی خراسان شمالی جزء نامزدهای راه یافته به مرحله نهایی هفتمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی هستند. در همین خصوص گفت وگویی با یکی از این فعالین راه یافته به هفتمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.

ترویج مطالعه از مؤلفه های اصلی دنیای جدید است

مصطفی قدوسی که جزء راه یافتگان به مرحله نهایی هفتمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی است گفت: کتاب خوانی، از مهم ترین فعالیت های فرهنگی و ماندگار عصر حاضر است که به سبب حضور رقبای قدرتمندی مانند رایانه، تبلت، تلویزیون و ... با کم اقبالی روبرو شده است.

وی افزود: با مطالعه کتاب خوب است که انسان رشد می­ کند و برای حرکت آماده می ­گردد؛ مطالعه و اطلاعات، از عوامل مهم توسعه و ایجاد فرهنگ محسوب می شوند.

مصطفی قدوسی گفت: برای دستیابی به توسعه پایدار و رشد همه جانبه، راهی جز گسترش مطالعه و توجه به کتاب نیست. به همین دلیل، ضرورت دارد برنامه­ های اندیشه­ مدار و دقیقی در کشور پیش بینی گردد که بتواند به توسعه کتاب خوانی یاری کند.

فعال فرهنگی راه یافته به هفتمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی تاکید نمود: برای افزایش فرهنگ مطالعه در بین عموم مردم باید فعالیت ها و برنامه­ هایی انجام گردد که افراد را فارغ از سطح مالی، محل زندگی، سطح تحصیلات و شغل، با کتاب آشنا و به کتاب خوانی ترغیب کرد.

مصطفی قدوسی یکی از راه های رشد و تعالی جامعه را مطالعه کتاب دانسته به گونه ای که افراد کتاب خوانی را جزئی از زندگی روزمره و احتیاجی همچون دیگر فعالیت­های روزمره خود بدانند و آن هنگام است که جامعه به سوی رشد و تعالی گام خواهد برداشت؛ در عصر تلویزیون، ماهواره، شبکه های مجازی و همراه و بمباران ذهن مردم با تصاویر و انگاره­ های بعضاً بی­ مایه و بی­ ارزش احتیاج به کتاب بیش از گذشته احساس می گردد. چراکه ترویج کتاب خوانی فعالیت خود را به این اصل متمرکز ساخته که خدماتش را با زندگی روزمره مردم درآمیزد، به حل مشکلاتشان یاری نموده، استعدادهایشان را بپروراند و با هدف های والای معنوی و اخلاقی که دارد، آنان را از گرایش­ های نامناسب واز سرگرمی ­های ناسالم و خواسته­ های نامطلوب بازدارد. لذا در راستای تحقق این اهداف من رسالت خود را بر ترویج کتاب خوانی دانستم.

وی برگزاری جشنواره تقدیر از مروجان کتاب خوانی را باهدف شناسایی، تشویق و ترغیب افراد و گروه ­های فعال در حوزه کتاب خوانی و ترویج مطالعه دانست و افزود: این جشنواره بر خودجوش بودن فعالیت­ها و غیردولتی بودن آن­ ها تأکید دارد و هدف اصلی خود را رونق کتاب و مطالعه به وسیله تشویق فعالان مروج کتاب قرار داده است.

مصطفی قدوسی گفت: من اطلاعات 14 طرح مرتبط با کتاب را که در یک سال گذشته انجام داده بودم، به همراه مستندات آن بارگذاری نمودم (دوچرخه کتاب، سفیر کتاب، کوچه کتاب و ...). بعد از دو ماه داوری طرح­ ها از بیش از 900 طرح، 71 طرح به مرحله نهایی راه یافت که بنده نیز افتخار رسیدن به مرحله­ نهایی را داشتم. در این راستا به طور قطع همکاری نهادهای دولتی و غیردولتی مختلف که در این زمینه یاری­ کننده بوده­ اند، بسیار راهگشا بوده است.

گفتنی است سه نفر از استان خراسان شمالی در بین 73 نامزد در 2 بخش افراد و نگاه ویژه به مرحله نهایی هفتمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی انتخاب شدند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 6 فروردین 1400 بروزرسانی: 6 فروردین 1400 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 1496

به "ترویج مطالعه از مؤلفه های اصلی دنیای جدید است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترویج مطالعه از مؤلفه های اصلی دنیای جدید است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید