ایجاد زنجیره ارزش پشم شتر با همکاری دانشگاه تبریز

به گزارش تایمر سرگرمی، ایجاد زنجیره ارزش پشم شتر از سوی عضو هیئت علمی گروه علوم دامی دانشگاه تبریز با همکاری میثم معزی از دانشگاه بناب عملیاتی شد.

ایجاد زنجیره ارزش پشم شتر با همکاری دانشگاه تبریز

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، طی نشست چهارجانبه با حضور معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز، مرکز تحقیقات وآموزش کشاورزی و منابع طبیعی یزد، شرکت توسعه توسعه گری پردیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و شرکت گلیم بافت نائین طرح ایجاد زنجیره ارزش پشم شتر آغاز شد.

در این نشست مجازی، جلال شیری معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز ضمن اشاره به توانمندی های دانشگاه تبریز به ویژه دانشکده کشاورزی اضافه کرد: دانشکده کشاورزی بعنوان یکی از قدیم ترین وبزرگترین دانشکده های کشور از پتانسیل علمی و آزمایشگاهی زیادی برخوردار است و با اجرایی شدن این طرح از پتانسیل آزمایشگاه های معتمد این دانشکده در خصوص تعیین استاندارد، تعیین نمودن انواع پشم، تشخیص پشم طبیعی از پشم مصنوعی، تعیین اصالت محصول و الصاق برچسب لازم، انجام آزمایش های لازم در خصوص ارتقاء کیفیت محصولات تولید داخلی و صدور فناوری به کشور های همجوار بهره گرفت.

در ادامه نشست، مسئولان هر یک از سازمان ها و شرکت ها به بیان نکاتی در خصوص طرح پرداخته و از همکاری با دانشگاه تبریز و بهره گیری از پتانسیل های علمی آن ابراز خرسندی نمودند.

شایان ذکر است ایده ایجاد زنجیره ارزش پشم شتر از طریق دکتر سیدعباس رأفت عضو هیئت علمی گروه علوم دامی دانشگاه تبریز با همکاری آقای میثم معزی ازدانشگاه بناب ارائه شده است. به گفته رأفت برآورد می شود که سالانه حدود 160 تن پشم (خام) شتر در کشور تولید شود و حدود 15 هزار نفر بهره بردار از طریق پرورش شتر امرار معاش مستقیم دارند.

الیاف شتر تولید شده در کشورمان ارگانیک بوده و هیچ نوع مواد شیمیایی از قبیل حشره کش ها در آن استفاده نمی­ شود. وجود الیاف تقلبی به نام الیاف طبیعی شتر در بازار مصرف و استفاده از آن ها در موارد طبی و پوشاک علاوه بر آسیب جدی به حقوق مصرف کنندگان و سلامت جامعه موجب آلودگی محیط زیست می­شود که با استفاده از طرح دانشگاه تبریز می­توان ضمن مرتب نمودن و درجه بندی پشم، ارایه برچسب اصالت محصول، صدور شناسنامه محصول مصرف کنندگان را از اصالت محصول مطمئن ساخت و بازار های کشور های همسایه را از نظر فنی و محصول پوشش داد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 فروردین 1401 بروزرسانی: 20 فروردین 1401 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 1981

به "ایجاد زنجیره ارزش پشم شتر با همکاری دانشگاه تبریز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد زنجیره ارزش پشم شتر با همکاری دانشگاه تبریز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید