آشنایی با سرزمین لی لی پوت های ایران

به گزارش تایمر سرگرمی، سرزمین لی لی پوتها در گذشته یکی از محبوب ترین برنامه های تلویزیونی و تخیلی بود. بسیاری با تماشای این برنامه در ذهن خود چنین افرادی را تصور می کردند، اما غافل از آنکه در ایران روستایی معروف به سرزمین لی لی پوت ها هست. روستای ماخونیک، روستایی سرسبز در شهرستان سربیشه بوده که معماری دیدنی دارد و سرشار از شگفتی هست. همراه ما شوید تا با این روستای دیدنی اما عجیب آشنا شویم.

آشنایی با سرزمین لی لی پوت های ایران

معرفی

از جمله روستاهای عجیب در کل جهان، روستای ماخونیک در استان خراسان جنوبی است. این روستا به نام سرزمین لی لی پوتها معروف بوده و اهالی این روستا در گذشته کوتاه قامت بوده و قدشان کمتر از 140 سانتیمتر بود. امروزه، جمعیت این روستا حدود 739 نفر است و قدهای آن ها مانند گذشته نیست. طبیعت این روستا و اطراف آن بکر و بسیار زیبا و دیدنی بوده و این مسئله سبب شده تا بسیاری از افرادی که در این منطقه زندگی می نمایند و گردشگران به دیدن این روستا بیایند. علاوه بر طبیعت ماخونیک، معماری بناهای آن نیز بر جذابیتش افزوده است. در واقع، این روستا متعلق به 300 سال پیش بوده و از نظر تاریخی نیز بسیار با ارزش به حساب می آید. آب و هوای ماخونیک با توجه به منطقه ای که در آن واقع شده است، در تابستان ها گرم و خشک، در زمستان ها سرد و در فصل پائیز هوای معتدل و بسیار خوبی دارد که بهترین فرصت برای سفر به این روستا خواهد بود. با توجه به منطقه جغرافیایی این روستا که در دامنه کوه ساخته شد، کوچه پس کوچه های آن همگی شیب دار و ناهموار هستند. این نکته را نیز بهتر هست بدانید که اهالی ماخونیک سیگار مصرف نمی نمایند و تا 50 سال قبل نیز علاقه ای به خوردن گوشت و چای نداشتند. در واقع، مردم روستای ماخونیک سنت و گذشته خود را تا حدودی حفظ کردند و فرهنگ شهری و زندگی مدرن بر روی آن ها کمتر تاثیر گذاشته است.

ساختار خانه های روستای ماخونیک

ماخونیک بر روی دامنه کوه ساخته شده و خانه و بناهای آن بر روی شیب و ناهمواری قرار دارند. منازل این منطقه همگی پایین تر از حد زمین و به صورت فشرده بنا شده اند. از در ورودی این خانه ها دو پله به سطح زمین دیده می شوند. این درها ارتفاع بسیار کمی دارند و از جنس چوب هستند و برای رد شدن از آن ها باید حتما خم شد. مصالح به کار برده شده در این بناها بیشتر هیزم، سنگ و چوب بوده و در ساختار خانه های ماخونیک قسمت های مختلفی مانند اجاق گلی، انباری گندم و جو به نام کندیک، طاق و طاقچه دیده می شوند. از جمله ویژگی های معماری این بناها، ارتفاع کم و فضای کوچک آنان بوده و دلیل آن هم سرمای شدید این منطقه است. لازم هست بدانید که چنین خانه هایی راحت تر گرم می شوند.

منبع: همگردی
انتشار: 17 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 621

به "آشنایی با سرزمین لی لی پوت های ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با سرزمین لی لی پوت های ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید