پیش بینی فراوری بیش از 5000 تن تخمه سنقری

به گزارش تایمر سرگرمی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سنقروکلیایی پیش بینی کرد: سال جاری بیش از پنج هزار تن تخمه سنقری در این شهرستان فراوری گردد.

پیش بینی فراوری بیش از 5000 تن تخمه سنقری

فرشاد کلوند در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران، با بیان اینکه سال جاری 2530هکتار آفتابگردان آجیلی در شهرستان سنقروکلیایی کشت شده، گفت: متوسط عملکرد آفتابگردان آجیلی دو تن در هکتار است، هرچند در بعضی مزارع عملکرد به 3.5 تا چهار تن در هکتار هم می رسد.

کلوند پیش بینی کرد: سال جاری بیش از پنج هزار تن تخمه سنقری در شهرستان سنقروکلیایی فراوری گردد.

وی با بیان اینکه آفتابگردان فراوریی در شهرستان سنقروکلیایی معروف به تخمه سنقری هواداران زیادی دارد، گفت: محصول فراوریی شهرستان به همه استانهای کشور و حتی خارج از کشور هم فرستاده می گردد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سنقروکلیایی ادامه داد: رقم آفتابگردان کشت شده در این شهرستان عمدتا سفید ابلق پوست نازک است که به دلیل شرایط آب و هوایی خوبی که در شهرستان حاکم است از طعم و مزه خاصی برخوردار است.

کلوند سپس با بیان اینکه آفتابگردان آجیلی یکی از محصولات غالب کشت بهاره در شهرستان سنقروکلیایی است که به نوعی برند شهرستان هم محسوب می گردد، گفت: هیچ محصولی در شهرستان سنقروکلیایی از نظر درآمدزایی قابل رقابت با تخمه سنقری نیست.

کلوند در ادامه با اشاره به محدودیت هایی که برای صادرات محصولات کشاورزی وجود دارد، اضافه کرد: در سال زراعی اخیر به دلیل کشت زیاد و محدودیت صادرات قیمت محصول به شدت پایین آمده است.

به گفته کلوند، تخمه سنقری سال گذشته با قیمت کیلویی بین 35 تا 40 هزار تومان عرضه می شد.

کلوند سپس با بیان اینکه تنها مسئله ای که در سالهای اخیر دامنگیر کشت آفتابگردان آجیلی شده آفت گل جالیز است، گفت: این آفت عامل مهم محدودکننده رشد گیاه بوده و عملکرد مزارع آفتابگردان را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی در خاتمه با بیان اینکه زمان کشت آفتابگردان آجیلی در شهرستان سنقروکلیایی ماه های فروردین و عمدتا اردیبهشت است، گفت: برداشت تخمه سنقری از اواخر شهریور آغاز شده و تا اوایل آبان ماه ادامه پیدا خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 410

به "پیش بینی فراوری بیش از 5000 تن تخمه سنقری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی فراوری بیش از 5000 تن تخمه سنقری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید