بهار بی باران تهران؛ خشکسالی پایتخت رکورد زد

به گزارش تایمر سرگرمی، مدیرکل هواشناسی استان تهران گفت: آنالیز آمار و اطلاعات جمع آوری شده از ایستگاه های هواشناسی بیانگر کاهش بی سابقه بارش در فروردین 1400 است.

بهار بی باران تهران؛ خشکسالی پایتخت رکورد زد

به گزارش ایرنا، مجتبی جلالی روز پنجشنبه گفت: متوسط بارش پهنه ای استان در فروردین ماه 2.2 میلی متر بوده است که در مقایسه با بلند مدت (44.2 میلی متر) نشانگر 95 درصد کاهش بارش است.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه اینکه آنالیز نقطه ای آمار بارندگی حاکی از آن است که در ایستگاه هواشناسی فرودگاه مهرآباد چنین کاهش بارشی طی 52 سال اخیر بی سابقه بوده و تنها در سال 1348 چنین مقادیری ثبت شده است.

وی بیان داشت: همچنین از ابتدای سال زراعی تا امروز 178.6 میلی متر باران در استان تهران باریده است که در مقایسه با بلند مدت (230.9 میلی متر) بیانگر کاهش 23 درصدی بارش است. این در حالی است که آمار ها نشان از کاهش 40 درصدی بارش سال زراعی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل است. لازم بذکر است که بارش یک سال کامل آبی در استان تهران 291 میلی متر است.

جلالی با اشاره به آنالیز تغییرات دما در فروردین ماه 1400 گفت: این امر بیانگر افزایش متوسط دما، حداقل دما و حداکثر دما است. بعنوان نمونه در ایستگاه هواشناسی فرودگاه مهرآباد متوسط دما و متوسط حداقل دما در این ماه سه درجه و متوسط حداکثر دما 2 درجه سلسیوس افزایش یافته است.

این مقام مسئول اضافه نمود: افزایش دما نشان از پایداری بیشتر جو، ابرناکی کمتر و در نهایت تبخیر بیشتر می باشد که این موضوع به همراه کاهش بارش، تاثیر مستقیمی بر مدیریت منابع آب در سطح استان و لزوم برنامه ریزی مناسب دارد.

منبع: فرارو
انتشار: 23 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 23 اردیبهشت 1400 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 1583

به "بهار بی باران تهران؛ خشکسالی پایتخت رکورد زد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهار بی باران تهران؛ خشکسالی پایتخت رکورد زد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید