منافع ملی نباید تحت تاثیر منافع شخصی قرارگیرد، هر گونه توسعه ای باید با احترام به میراث فرهنگی صورت گیرد

به گزارش تایمر سرگرمی، معاون میراث فرهنگی کشور با حضور در نخستین نشست گفت و گو های میراث فرهنگی استان تهران با موضوع میراث فرهنگی و توسعه فضاهای شهری گفت: این درک اشتباه مردم و مسئولان است که میراث فرهنگی مانع توسعه است. میراث فرهنگی نه تنها مانع توسعه نیست که می تواند هدایتگر و پیشقراول توسعه پایدار باشد.

منافع ملی نباید تحت تاثیر منافع شخصی قرارگیرد، هر گونه توسعه ای باید با احترام به میراث فرهنگی صورت گیرد

به گزارش خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نخستین نشست سلسله گفت و گوهای میراث فرهنگی استان تهران با موضوع میراث فرهنگی و توسعه فضاهای شهری در موزه فرش تهران و با حضورمعاون میراث فرهنگی کشور، مسئولان میراث فرهنگی استان تهران، اساتید دانشگاه و بعضی از معماران و کارشناسان در موزه فرش برگزار گردید.

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور در این نشست میراث فرهنگی را پیش قراول توسعه پایدار دانست و اضافه نمود: از آنجایی که موضوع حفاظت از میراث فرهنگی امری مهم و ضروری در توسعه پایدار به شمار می رود از همین رو، پیش از هر توسعه ای ضروری است که میراث فرهنگی در معنای جامع آن آنالیز گردد و مورد توجه قرار گیرد.

او گفت: اگر جایی توسعه ای صورت می گیرد حتما باید با احترام به میراث فرهنگی باشد در این صورت میراث فرهنگی پیش قراول توسعه است و اگر جایی میراث فرهنگی نادیده گرفته گردد دیگر آن توسعه را نمی توان توسعه پایدار خواند.

طالبیان عنوان نمود: درحال حاضر بسیاری از گرفتاری های ما در شهرهای کنونی ریشه در توسعه ناپدار دارد. این درحالی است که در گذشته نیز توسعه انجام می شده اما هیچگاه از تعادل منطقی و پویا خارج نشده است. توسعه اگر در گذشته انجام می شد هماهنگ و یکپارچه با بافت شهری و زندگی مردم بود.

او همچنین به بعضی طرح های تفصیلی و جامع اشاره نمود که در آن ها به حفاظت از میراث فرهنگی توجهی نشده است. به گفته طالبیان، در یک دوره هایی طرح های تفصیلی و جامع اصلا توجهی به حفاظت از میراث فرهنگی نداشتند و بسیاری از گرفتاری های ما همین طرح های قانونی و بالادست بود که خوشبختانه هم اکنون طرح های تفصیلی و جامع به طرح های ویژه تبدیل می شوند که از تمامی جنبه ها به موضوع شهر نگاه می نمایند.

طالبیان تاکید نمود: وقتی مداخلات در شهرها افزایش پیدا کند، جلوگیری از پیشروی آن کار آسانی نیست. درحال حاضر ضوابط فقط ارتفاع نیست تعداد زیادی معیار و مولفه است که باید به آنها توجه گردد. مهم است که به پیوست های فرهنگی، منظر شهری و حتی جمعیت پذیری شهرها توجه کنیم چراکه تمامی این مولفه ها تاثیرگذارند.

معاون میراث فرهنگی مراکز تاریخی را یک موهبت دانست و ادامه داد: در حال حاضر در قم و اطرافش ساخت و سازهای ناهمگون بسیاری دیده می گردد اما وقتی وارد بازار قدیمی قم می شوید و با اصالت دست نخورده آن روبرو می شوید، متوجه پویایی و روح تاریخی در این بازار خواهید شد و دیگر لازم نیست که دخالت های کاربردی در آن صورت گیرد چراکه این بازار با هویت اصلی و با در نظرگرفتن تمامی جنبه های مالی و اجتماعی به خوبی کار خود را انجام می دهد.

طالبیان تاکید نمود: اگر قرار است در شهرها شاهد توسعه پایدار باشیم باید به گفت و گو با صاحبان آثار تاریخی، مردم و ذی مدخلان روی بیاوریم. اگر در شهرهای تاریخی جهان مرمت های شهری پرچمدار حوزه جهانی است به دلیل آن است که مسئولان با مردم به یک وفاق اجتماعی رسیده اند و یک فعالیت درازمدت و پیوسته که تحت تاثیر فشارهای مالی نبوده است، اجرا شده است.

او گفت: در تهران، شهری که پایتخت مالی کشور است، اگر جریان سوداگرانه مدیریت نگردد میراث فرهنگی از بین می رود. و ضروری است که مسئولان دستگاه های مختلف و مردم بدانند که میراث فرهنگی نه تنها مانع توسعه نیست که اتفاقا می تواند راهنمایی گر و پیشقراول توسعه گردد و به توسعه پایدار یاری کند، مشروط به آنکه مردم، دستگاه ها و میراث فرهنگی در کنار هم قرار بگیرند.

معاون میراث فرهنگی تاکید نمود: منافع شخصی نباید منافع ملی را تحت تاثیر قرار دهد، اگر در جریان توسعه ساختارهای فرهنگی و طبیعی حفظ گردد توسعه پیروز است و اگر این ساختارها از بین بروند قطعا مردم و شهر دچار چالش می شوند.

منبع: میراث آریا
انتشار: 8 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 118

به "منافع ملی نباید تحت تاثیر منافع شخصی قرارگیرد، هر گونه توسعه ای باید با احترام به میراث فرهنگی صورت گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منافع ملی نباید تحت تاثیر منافع شخصی قرارگیرد، هر گونه توسعه ای باید با احترام به میراث فرهنگی صورت گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید