گرما قاتل سه تار است

به گزارش تایمر سرگرمی، یک سازنده ساز گفت: قرار دریافت ساز در معرض گرما به آن آسیب می زند.

گرما قاتل سه تار است

جواد خلیلی در گفت وگو با خبرنگاران، در خصوص شرایط نگه داری ساز اظهار کرد: قرار دادن ساز در کنار هر وسیله گرمایشی و یا در مقابل نور خورشید به طور کامل ساز را از بین می برد.

وی ادامه داد: بهتر است برای جلوگیری از ضربه خوردن ساز، آن را در جعبه و یا کاور خودش نگه داری کنیم؛ قرار دادن ساز در جعبه نیز باید طوری باشد که صفحه ساز رو به بالا باشد تا فشاری به خرک و سیم های آن وارد نشود.

این سازنده سه تار اضافه نمود: تغییر فصل، تغییر شاخصی که توسط مخاطب قابل تشخیص باشد در صدای ساز ایجاد نمی کند؛ اما به طور کلی رطوبت هوا بر صدای ساز مؤثر است لذا قرار دریافت ساز در معرض رطوبت هوا باعث آسیب دیدن آن می شود؛ در نتیجه شرایط حفاظت از ساز بسیار مهم است و بهترین محیط برای نگه داری آن، محیط خنک و خشک است.

خلیلی در خصوص جنس چوب مورد استفاده در ساخت ساز بیان نمود: به طور کلی چوب درختان توت و گردو از نظر صدادهی چوبهای مناسبی برای ساخت صفحه و کاسه سه تار هستند؛ به طوری که تجربه نشان داده است بهترین گزینه برای ساخت صفحه ساز، چوب درخت توت است؛ اما گاهی اوقات از چوب های دیگری برای ساخت آن استفاده می شود.

وی اضافه نمود: در بازار امروز تا زمانی که نوازنده به مرحله ای از رشد نرسیده باشد که به 28 پرده ساز نیاز داشته باشد، 25 پرده روی ساز آن بسته می شود؛ درحالی که اصول حرفه ای ایجاب می کند برای عادت کردن دست و چشم نوازنده، از ابتدا ساز، 28 پرده بسته شود.

این سازنده تأکید کرد: دسته ساز از اهمیت ویژه ای برخوردار است و ترجیح بر ساخت دسته، متناسب با دست های هنرجو است و صرف این که چوب مورد استفاده در ساخت آن از درخت گردو باشد، کافی نیست.

خلیلی تشریح کرد: برای ساخت دسته، باید چوب های خشکی که به پوست نزدیک تر هستند به درستی بریده شده و مورد استفاد قراربگیرند تا از تابیدگی ساز جلوگیری شود؛ به علاوه اصول ساخت دسته ساز نیز باید رعایت شود و قوس ها که در صدای ساز بسیار تأثیرگذار هستند با دقت بالا ایجاد شوند.

وی درخصوص شرایط کوک کردن ساز گفت: می توان ساز را با کمک دیاپازون کوک کرد اما معمولا ساز با استفاده از تجربه و با توجه به صدای آن کوک می شود و هنرجوهای مبتدی قادر به انجام آن نیستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 408

به "گرما قاتل سه تار است" امتیاز دهید

1 کاربر به "گرما قاتل سه تار است" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گرما قاتل سه تار است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید