کرونا هنرمندان آسیب پذیر صنایع دستی را زمین می زند

به گزارش تایمر سرگرمی، حسین بختیاری نایب رئیس باشگاه صنایع دستی ایران به تازگی و به بهانه شیوع ویروس کرونا و تبعاتش، با خبرنگار مهر گفتگویی داشته درباره نامه ای که از سوی این باشگاه به امضای فعالان حوزه صنایع دستی و فرش دستبافت رسیده که در آن می گوید:

کرونا هنرمندان آسیب پذیر صنایع دستی را زمین می زند

ما می خواهیم فرش و صنایع دستی را با وحدت رویه ای همراه کنیم تا مطالبات هر دو بخش را پیگیری کنیم. الان بیشترین دغدغه ما مسائل ناشی از شیوع بیماری کرونا و تأثیر آن روی صنایع دستی و فرش است که درصدد برطرف آن هستیم. اکنون صادرات صنایع دستی و فرش متوقف شده و فروش داخلی نیز به صفر رسیده است. ما بخش های فراوری، فروش و صادرات صنایع دستی را داریم که هر کدام به چند بخش تقسیم می شوند یک قشر افرادی هستند که شاید تأثیری از این موضوع نگیرند اما بخشی از افراد در حد متوسط هستند که اگر زمان ماندگاری کرونا بیشتر گردد دچار آسیب خواهند شد و بخش دیگر و بسیار مهم هم آسیب پذیران این صنعت هستند.

دو حوزه فرش و صنایع دستی به شدت دچار التهاب ناشی از کرونا شده اند و دولت با یاری های یک میلیون تومانی به حداقل 30 نفر در هر استان، مسلماً نمی تواند حامی آنها گردد. متأسفانه یکی از گرفتاری ها این است که دولتی ها با غیر دولتی ها هم فکری نمی نمایند. اگر بدنه دولتی امکانی هم در اختیار داشته باشد، آن را با همفکری و برنامه ریزی مناسب توزیع نمی کند.

دو قشر فراورینماینده داریم؛ یکی افرادی که در کارگاه ها کار می کردند و دیگری افرادی که انفرادی فعالیت داشتند. فراورینماینده کارگاهی اوضاع بهتری دارد درست است که سفره اش گسترده تر است اما شرایط آنها بهتر از افرادی است که در خانه های خود دچار روزمرگی شده بودند و کارشان را روزانه ارائه می کردند. مثل کارگری که روز مزد بوده است. باید برای هنرمندان صنایع دستی و فرش بسته های حمایتی ویژه ای در نظر گرفته گردد. خیلی از این افراد بیمه نبوده اند.

با همت مجمع هنرمندان صنایع دستی بنیاد تعاون و رفاه هنرمندان صنایع دستی و فرش را تشکیل می دهیم تا ساختاری حمایتی ایجاد گردد. با این صندوق در طول دوران بحران می توان از ذخایر آن استفاده کرد. دولت می تواند بخشی از آن را بر عهده بگیرد هنرمندان نیز در آن مشارکت نمایند و سالانه برنامه ریزی گردد تا در چنین بحران هایی به یاری هنرمندان بیاید. هنرمندان باید بتوانند روی پای خودشان بایستند تجربه نشان داده که اگر شرایط ما به اینجا رسیده به خاطر سوءعملکرد مدیران بوده است.

این باشگاه زیرنظر کمیسیون ملی یونسکو در ایران، قرار است مسائل حوزه صنایع دستی را در بخش تشکل ها و سازمان های مردم نهاد مدیریت کند. اعضای آن نیز بیشتر مدیران تشکل های صنایع دستی هستند.

مهر

منبع: گردشبان
انتشار: 18 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 944

به "کرونا هنرمندان آسیب پذیر صنایع دستی را زمین می زند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا هنرمندان آسیب پذیر صنایع دستی را زمین می زند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید