کالبدشکافی انتخابات آمریکا (4): نقش دلیگیت ها در معین نامزد نهایی هر حزب

به گزارش تایمر سرگرمی، در بخش چهارم سلسله گزارش ها درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، به آنالیز صندلی موکلان انتخاباتی یا همان دلیگیت ها خواهیم پرداخت.

کالبدشکافی انتخابات آمریکا (4): نقش دلیگیت ها در معین نامزد نهایی هر حزب

به گزارش ، در بخش نخست از سلسله گزارش ها درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ساختار نظام سیاسی این کشور را تشریح کردیم.

در بخش دوم به آنالیز شیوه های برگزاری انتخابات درون حزبی در سطح ایالت ها به منظور کسب نامزدی حزب پرداختم که گفته شد انتخابات درون حزبی به دو شیوه مقدماتی و اجلاسی (کاکس) انجام می گردد.

مهمترین رویداد در انتخابات درون حزبی، یعنی سه شنبه عظیم موضوع اصلی بخش سوم این سلسله گزارشها بود که در آن به چراییِ انتخابِ روز سه شنبه به عنوان روز انتخابات در آمریکا پاسخ داده شد. همچنین در این بخش تشریح شد که آنچه سبب پیروزی یک داوطلب در کسب نامزدی نهایی حزب است، تعداد ایالت های پیروز نیست؛ بلکه تعداد موکلان انتخاباتی است. در بخش چهارم (از این گزارش شش قسمتی) می خواهیم به تفصیل به مسأله موکلین انتخاباتی بپردازیم که نقشی معین نماینده در رسیدن داوطلب به نامزدی حزب دارند.

همانطوری که در گزارش پیشین گفته شد، آنچه شرطِ رسیدن یک داوطلب، به نامزدی نهایی حزب (اعم از حزب جمهوری خواه و دموکرات) برای رقابت نهایی انتخابات ریاست جمهوری است، مجموع تعداد ایالت های پیروز در انتخابات مقدماتی نیست؛ بلکه مجموع موکلین انتخاباتی یا همان دلیگیت هایی است که هر داوطلب در نهایت می تواند از هر ایالت بدست آورد و تعداد دلیگیت های اختصاص یافته به هر ایالت با یکدیگر متفاوت است.

در انتخابات مقدماتی به غیر از معرفی نامزد از سوی رأی دهندگان، دلیگیت ها (delegates) یا همان موکل های انتخاباتی نیز جهت شرکت در (United States presidential nominating convention) (که همچنین از آن به عنوان کنگره ملی حزب یاد می گردد) انتخاب می شوند. این موکلان انتخاباتی یا دلیگیت ها وظیفه دارند که با شرکت در کنوانسیون ملی حزب، به صورت رسمی اعلام نمایند که ایالت مزبور آنان از چه کاندیدایی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت می نماید.

داوطلبان دموکرات برای اینکه بتوانند به عنوان نامزد نهایی حزب معرفی شوند، باید از حمایت 1991 موکل انتخاباتی متعهد برخوردار شوند. این رقم برای حزب جمهوری خواه 1276 موکل است. هر ایالت، با توجه به میزان جمعیتش، سهم معینی از این وکلای انتخاباتی را خواهد داشت. مثلاً سهم ایالت آیووا، 41 وکیل انتخاباتی است. تعداد وکلای بعضی ایالت ها بیشتر است؛ مثلا ایالت تگزاس 228 موکل انتخاباتی و کالیفرنیا 415 موکل متعهد دارد. [ تعریف موکل انتخاباتی متعهد در ذیل همین گزارش خواهد آمد]. در زیر تصویری از تعداد موکلان انتخاباتی در شماری از ایالت های آمریکا مشاهده می کنید.

تا لحظه تنظیم گزارش، در جبهه دموکرات که رقابت تنگاتنگی میان جو بایدن و برنی سندرز در جریان است، در مجموع جو بایدن پیروز شده تا به امروز 890 دلیگیت یا موکل انتخاباتی بدست آورد؛ این در حالی است که برنی سندرز 736 موکل انتخاباتی را کسب نموده. حال باید دید در جبهه دموکرات ها، کدامیک از دواطلبان در نهایت می تواند 1991 موکل انتخاباتی کسب نموده تا برای رقابت با رئیس جمهور مستقر در کاخ سفید (دونالد ترامپ) به عنوان نامزد نهایی حزب معرفی گردد.

در جبهه جمهوری خواستار که تقریبا نتیجه از همین الان معین است. ترامپ با کسب 1132 موکل انتخاباتی، در مقابل رقیب خود بیل ولد که تنها یک موکل انتخاباتی را کسب نموده، یکه تاز است.

در بالا در بخش نام بردن از شمار موکلان انتخاباتی هر ایالت، از لفظ موکل انتخاباتی متعهد نام بردیم. اما موکل انتخاباتی متعهد چیست؟

در نظام سیاسی حزبی آمریکا، دو نوع موکل انتخاباتی وجود دارد: نوع نخست که به آن نماینده متعهد (pledged delegate) [که به آن موکل متعهد نیز] می گویند و نوع دوم که به آن موکل اتوماتیک یا ابر نماینده (superdelegates) (یا نماینده غیر متعهد) ‘گفته می گردد.

موکل انتخاباتی متعهد، در واقع کسی است که بعد از برگزاری انتخابات مقدماتی، هر داوطلب توانسته با رای مردم از هر ایالت بدست آورد. موکلان انتخاباتی متعهد، در واقع در سطح ایالتی انتخاب شده اند و می دانند باید در کنوانسیون ملی حزب از کاندیدایی که رأی آن را بدست آورده اند، حمایت نمایند.

در مقابل موکل اتوماتیک یا ابرنماینده (یا سوپر دلیگیت) کسی است که بطور اتوماتیک انتخاب شده و شامل سران ومقامات ارشد حزب می گردد. در کنوانسون ملی حزب، موکلان غیرمتعهد یا سوپردلیگیت ها مختار هستند به هر داوطلبی که می خواهند رأی دهند. گفته می گردد اکنون کارکرد ابرنماینده ها یا نماینده های غیرمتعهد در فرایند انتخاب نامزد حزب جمهوری خواه محدود شده است.

پس از آنکه انتخابات درون حزبی در ایالت های مختلف آمریکا به دو شیوه مقدماتی و اجلاسی (کاکس) همانطور که پیشتر گفته شد، برگزار گردید، شماری موکل انتخاباتی یا دلیگیت به هر داوطلبِ کسب نامزدی حزب اختصاص می یابد. شیوه تقسیم موکلان انتخاباتی متعهد یا همان دلیگیت هایی که قرار است به نفع کاندیدایی خاص در کنوانسیون ملی حزب حاضر شوند، در دو حزب جمهوری خواه و دموکرات متفاوت است.

معمولا تعداد موکلان انتخاباتی تخصیص یافته به هر ایالت در هر دوره ای متفاوت است و از فرمول خاصی تبعیت می نماید. همچنین شیوه اختصاص موکلان انتخاباتی به هر داوطلب، در هر ایالت میان فرد برنده و بازنده متفاوت است. بطور مثال کالیفرنیا در کنوانسیون ملی حزب دموکرات، در مجموع 494 موکل انتخاباتی دارد که از این تعداد، 415 عدد آن موکل متعهد هستند و بر پایه نتایج انتخابات مقدماتی، میان داوطلبان تقسیم می شوند.

اگر بخواهیم بطور مصداقی تر به شیوه تقسیم دلیگیت ها میان داوطلبان اشاره کنیم، باید بگوییم، بطور مثال در همین ایالت کالیفرنیا که در بالا بیان شد، (تا لحظه تنظیم گزارش از 415 موکل متعهد، برنی سندرز توانسته 34.7 درصد آرا را از آن خود کند و بدین ترتیب، 211 موکل انتخاباتی کسب نموده است. این در حالی است که جو بایدن با کسب حدود 27.9 درصد، 163 موکل انتخاباتی را از این ایالت کسب کرد.

در بخش پنجم گزارش به کنوانسیون ملی حزب و نقش آن در معین نامزد نهایی هر حزب (اعم از جمهوری خواه و دموکرات) برای رقابت های نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواهیم پرداخت.

ادامه دارد...

ترجمه و تنظیم: محمد حسن خلیلی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 21 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 882

به "کالبدشکافی انتخابات آمریکا (4): نقش دلیگیت ها در معین نامزد نهایی هر حزب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کالبدشکافی انتخابات آمریکا (4): نقش دلیگیت ها در معین نامزد نهایی هر حزب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید