چین: برجام باید کامل از سوی همه طرفین اجرا گردد

به گزارش تایمر سرگرمی، به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، وزارت خارجه چین امروز چهارشنبه در پاسخ به اظهارات حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، اعلام نمود: توافق هسته ای ایران باید به طور کامل اجرا گردد و همه طرفین در مقابل تحقق این امر مسئول هستند.

چین: برجام باید کامل از سوی همه طرفین اجرا گردد

روحانی طی اظهارات امروز خود گفت: از دو اقدامی که تاکنون انجام می دادیم صرف نظر خواهیم کرد. این دو اقدام در واقع به یک بیان ساده دو فروش بوده است، یعنی هرگاه مواد غنی سازی شده به 300 کیلوگرم می رسید اضافه بر آن را به کشوری می فروختیم و در عوض آن کیک زرد می گرفتیم. از امروز این فروش متوقف می گردد.

وی ادامه داد: اقدام دیگر ایران این بود که هر گاه آب سنگین از 130 تن بیشتر می شد ما مقدار اضافی را به کشوری می فروختیم. از امروز این فروش را هم متوقف می کنیم پس اقدام امروز جمهوری اسلامی ایران توقف دو اقدام در فروش بود، یعنی اورانیوم غنی سازی شده و آب سنگین را از امروز دیگر نمی فروشیم البته این اعلام ما برای 60 روز است و به طرف مقابل اعلام کردیم که اگر تا خاتمه 60 روز، 5 کشور پای میز مذاکره آمدند و با آنها مذاکره نموده و به نتیجه رسیدیم و منافع اصلی ما که نفت و بانک به عنوان دو منابع مهم کشورمان تأمین گردد، به نقطه اول برمی گردیم. یعنی اگر تا 60 روز دیگر آنها رفتار خود را در برجام تا به امروز جبران کردند ما به تعهدات خود قبل از تصمیم امروز برمی گردیم.

با تور چین سفر کنیم.

روحانی تاکید نمود: اما اگر در خاتمه 60 روز به نتیجه ای نرسیدیم دو اقدام دیگر را شروع خواهیم کرد. در برجام توافق ما این بود که غنی سازی در سطح 3.67 درصد نگهداری گردد. اگر خاتمه 60 روز مذاکرات به نتیجه نرسد از این سطح غنی سازی عبور خواهیم کرد و این محدودیت دیگر برای ما مطرح نیست و دوم اینکه راکتور آب سنگین اراک که بنا بود با مشارکت کشورهای 1+5 طبق توافق برجام نوسازی گردد و هنوز به نتیجه ای نرسیده بعد از 60 روز ما نسبت به راکتور اراک تصمیم خواهیم گرفت و برنامه قبل از برجام مان را ادامه خواهیم داد و اراک را تکمیل خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در مرحله دوم نیز به طرف های مقابل 60 روز فرصت داده می گردد، اگر در آن 60 روز به نتیجه ای نرسیدیم اقدامات بعدی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 4 تیر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 148

به "چین: برجام باید کامل از سوی همه طرفین اجرا گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین: برجام باید کامل از سوی همه طرفین اجرا گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید