هوای آلوده نتیجه یارانه هاست!

به گزارش تایمر سرگرمی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه ایران رتبه نخست جهان در پرداخت سوبسید انرژی را دارد، گفت: همین هوای آلوده نتیجه این یارانه هاست.

هوای آلوده نتیجه یارانه هاست!

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در بیستمین جشنواره پژوهشی ابوریحان که صبح امروز در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار گردید، گفت: اکنون بیش از 70 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در کشور وجود دارد و بیش از 700 مرکز تحقیقاتی در وزارت بهداشت، عرصه پژوهش در کشور را تشکیل می دهند.

ملک زاده ادامه داد: دانشگاه های علوم پزشکی کشور مثال شاخص و واقعی ترکیب علم و عمل هستند، چون هم تربیت کننده تئوری و عمل متخصصان علوم پزشکی و سلامت هستند و هم به کارگیرنده و بهره گیرنده متخصصان مربوط برای ارائه خدمات نظام سلامت به مردم؛ به بیان دیگر اکنون دانشگاه های علوم پزشکی کشور 5 وظیفه خطیر آموزش علوم پزشکی، پژوهش در پزشکی و سلامت، نوآوری و طراحی و فراوری فناوری پزشکی، کارآفرینی به وسیله تربیت هدفمند نیروی انسانی، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به عموم مردم و جامعه را به عهده دارد.

رتبه اول ایران در منطقه برای فراوری علم و انتشار مقاله

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: ایران در سال 2019 میلادی 62182 مقاله و مستند علمی را در بانک اطلاعاتی اسکوپوس منتشر نموده، و تا به امروز توانسته برای فراوری علم و انتشار مقاله رتبه 15 جهان و اول منطقه را کسب کند، همچنین ایران در سال 2018 میلادی رتبه 16 جهانی و اول منطقه را در فراوری علم و انتشار مقاله داشته است.

به گفته وی، ایران در سال 2019 در حدود 55679 استناد از مقالات خود در بانک اطلاعاتی اسکوپوس کسب نموده است و تا به امروز رتبه 14 جهانی و اول منطقه را در دریافت تعداد استنادات به مثقالات به دست آورده است.

ملک زاده گفت: خلاصه عملکرد پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با 1414 عضو هیئت علمی؛ براساس پایگاه اسکوپوس، 25284 مقاله، 225396 استناد، 120 اچ-ایندکس را نشان می دهد. در این بین نسبت استناد به مقاله در همه سال ها 8.99 و نسبت مقاله به هیئت علمی در 2.44 برای سال 2018 مطرح شده است.

فراوری بیش از 95 درصد احتیاج دارویی کشور در داخل

وی مطرح کرد: پیش از انقلاب اسلامی حدود 30 درصد دارو های مورد احتیاج کشور در داخل فراوری می شد و اکنون بیش از 95 درصد احتیاج دارویی کشور در داخل فراوری می گردد.

ملک زاده با اشاره به رشد دانشگاه شهید بهشتی در زمینه پژوهش، گفت: البته این دانشگاه باید در شاخص های کیفی به سمت ارتقای شاخص های بین المللی حرکت کند. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در زمینه پژوهش و فراوری علم رتبه دوم کشوری را دارد که دلیل اصلی این اختلاف رتبه با دانشگاه اول یعنی تهران، تعداد اعضای هیئت علمی است. به عبارت دیگر در دانشگاه علوم پزشکی تهران 25 درصد اعضای هیئت علمی در زمره پراستنادات قرار دارند که این تعداد در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی 11 درصد است.

وی با اشاره به تاثیر اساتید برتر دانشگاه در ارتقای رتبه پژوهشی، گفت: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی باید همچنین در زمینه جذب و حفظ نیرو های جوان و محقق خود کوشش نموده و از مهاجرت آن ها جلوگیری کند.

شاخص های پژوهشی همچون مرجعیت علمی رشد یافته است

ملک زاده با اشاره به بعضی دیگر از شاخص های رشد پژوهشی همچون مرجعیت علمی، گفت: در سطح جهانی در این زمینه رشد خوبی داشته ایم، به عنوان نمونه 5 میلیون مقاله ایرانی در سال گذشته از پایگاه الزویر از سوی بقیه کشور ها دانلود شده و 74هزار مقاله ایرانی توسط 178 کشور مورد استناد قرار گرفته است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در رابطه با بودجه تحقیقاتی کشور، اظهار کرد: بودجه تحقیقات و فناوری کمتر از 3 درصد بودجه کل وزارت بهداشت است و بودجه تحقیقاتی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی 2.1 درصد از کل بودجه دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور در لایحه 1399 است.

هوای آلوده نتیجه یارانه هاست

وی با بیان اینکه ایران رتبه نخست جهان در پرداخت سوبسید انرژی را دارد، گفت: همین هوای آلوده نتیجه این یارانه هاست، بنابراین لازم است که مجلس، دولت و سایر دست اندرکاران برای حل مسایل حوزه سلامت کشور بخشی از این یارانه انرژی را به تحقیقات علوم پزشکی اختصاص دهند.

ملک زاده با اشاره به عملکرد معاونت تحقیقات در زمینه تقویت زیرساخت تحقیقات و فناوری، به راه اندازی موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی، راه اندازی برنامه ملی ثبت بیماری ها و پیامد های سلامت، راه اندازی مطالعه اپیدمیولوژیک آینده نگر جمعیت ایران (19 مرکز کوهورت بالغین، 4 کوهرت نوزادان و 4 کوهورت جوانان) و توسعه آزمایشگاه های جامع تحقیقات در دانشگاه ها اشاره نمود.

تاسیس 1200 شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت با گردش اقتصادی حدود 5 هزار میلیارد ریال در سال

وی در انتها با اشاره به شرایط فناوری و نوآوری در کشور، گفت: در دولت تدبیر و امید حمایت از تاسیس 1200 شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت با گردش اقتصادی حدود 5 هزار میلیارد ریال در سال، فراوری 340 محصول دارویی در شرکت های دانش بنیان به منظور تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی و تاسیس 74 مرکز رشد در دانشگاه ها به همین دلیل صورت گرفته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 21 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 635

به "هوای آلوده نتیجه یارانه هاست!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوای آلوده نتیجه یارانه هاست!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید