نخست وزیر مراکش به پولیساریو: نیروهای مسلح در کمین شما هستند

به گزارش تایمر سرگرمی، نخست وزیر مراکش گفت، اقدامات تحریک آمیزی که جبهه جدایی طلب پولیساریو به آنها متوسل شده، ناشی از شکست های پیاپی طرح های جدای طلبانه است.

نخست وزیر مراکش به پولیساریو: نیروهای مسلح در کمین شما هستند

به گزارش خبرنگاران، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، سعد الدین العثمانی، نخست وزیر مراکش در سخنرانی خود در جشنواره گفتمان دیجیتال که حزب عدالت و توسعه ترتیب داده بود، پیرامون تامین امنیت کریدور الکرکرات گفت، شکست های متوالی جبهه جدایی طلب پولیساریو در داخل و خارج و در نقطه مقابل آن دستاوردهای دیپلماتیک، اقتصادی و رشد و توسعه مراکش این جبهه را وادار کرده راهزن شود.

وی به جبهه پولیساریو نسبت به سرانجام تلاش ها برای انجام اقدامات تحریک آمیز دیگر در مراکش مانند اقدامی که اخیرا در گذرگاه الکرکرات انجام داد، هشدار داده و گفت: هرگاه فکر عبور از مرزها به سرتان بزند، نیروهای مسلح مراکش در کمین شما خواهند بود و اگر برگردید، ما نیز برمی گردیم.

العثمانی گفت، مراکش بی نهایت خویشتنداری کرده و نقض های پولیساریو را به سازمان ملل گوشزد کرد اما نیروهای این جبهه به طغیانگری خود ادامه دادند و چاره ای جز مداخله برای بازداشتن آنها نماند.

وی که دبیرکل حزب عدالت و توسعه نیز است از موضع محمد ششم، پادشاه مراکش در قبال مساله الکرکرات قدردانی کرد و گفت، موضع قاطع وی نشان داد که مراکش نمی تواند در مقابل اقدامات تحریک آمیز دشمن تمامیت ارضی خود برای همیشه شکیبایی بورزد. مراکش خواستار راه حل سیاسی است و هیچ مسئله ای با مذاکره ندارد اما نمی تواند تجاوز و حمله به خاکش را بپذیرد که در غیر این صورت واکنشش سست و متزلزل خواهد بود.

العثمانی گفت، ورود نیروهای مسلح مراکش برای بازگشایی گذرگاه الکرکرات و ایجاد کمربند برای تامین امنیت تردد تجاری در این منطقه یک تحول راهبردی است که در آینده تاثیر مثبتی خواهد داشت زیرا این جاده دیگر مسدود نخواهد شد. تردد در گذرگاه مرزی الکرکرات نه فقط برای مراکش که برای کشورهای آفریقایی و در راس آنها موریتانی بسیار مهم است.

نخست وزیر مراکش افزود، پولیساریو قبل از این ناکامی جدید، شکست های تلخ دیگری هم تجربه کرده بود از جمله اینکه تعدادی از کشورها کنسولگری خود را در مناطق جنوبی مراکش افتتاح کردند و این اقدام ضربه سختی بر طرح های جدایی طلبان بود زیرا آنها گمان می کردند هیچ کشوری صحرای غربی را به عنوان خاک مراکش به رسمیت نمی شناسد تا کنسولگری خود را در این منطقه افتتاح کند و از این طریق صحرا را برای مراکش به رسمیت بشناسد و به طرح های جدایی طلب در این منطقه انتها دهد.

العثمانی گفت، حزب عدالت و توسعه دست به دست نیروهای مسلح و فرماندهی کل قوا داده تا به نقض های جدایی طلبان انتها دهد و در کنار نیروهای سیاسی و مدنی از حاکمیت کشورش دفاع کند.

همچنین خبرگزاری رسمی مراکش گفت، ارتش این کشور در واکنش به اقدامات تحریک آمیز پولیساریو در امتداد دیوار حائل در صحرای غربی که دولت مراکش را از جبهه پولیساریو جدا می کند، آتش گشود.

طبق اعلام این خبرگزاری، 13 نوامبر 2020 شبه نظامیان پولیساریو با تیراندازی در امتداد دیوار امنیتی دست به اقدامات تحریک آمیز زدند. نیروهای مسلح مراکش هم در راستای اجرای دستورات مبنی بر عدم چشم پوشی از این دست اقدامات تحریک آمیز، قاطعانه به این اقدامات پاسخ داد و خودروی حمل سلاح در شرق دیوار امنیتی در منطقه المحبس را منهدم کرد.

منطقه المحبس در شمال دیوار دفاعی 2700 کیلومتری قرار گرفته است که از اواخر دهه 80 نیروهای مراکش را از نظامیان پولیساریو جدا کرده است.

جبهه پولیساریو تحت حمایت الجزایر روز یکشنبه از ادامه درگیری ها در دورترین مناطق جنوبی منطقه الکرکرات خبر داد و گفت، هزاران داوطلب برای پیوستن به نیروهای مسلح صحرای غربی جمع آوری شده اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 آذر 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 1301

به "نخست وزیر مراکش به پولیساریو: نیروهای مسلح در کمین شما هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخست وزیر مراکش به پولیساریو: نیروهای مسلح در کمین شما هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید