بازسازی گنبد برج قابوس به تصویب رسید، محبعلی، پیشکسوت بازسازی: پایش مستمر برج قابوس لازم است

به گزارش تایمر سرگرمی، خبرنگاران: طرح بازسازی گنبد برج قابوس در جلسه هیات راهبردی میراث فرهنگی آنالیز شد و بازسازی گنبد این اثر جهانی در دستور کار نهاده شد.

بازسازی گنبد برج قابوس به تصویب رسید، محبعلی، پیشکسوت بازسازی: پایش مستمر برج قابوس لازم است

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش معاونت میراث فرهنگی، مدیرکل دفتر امور پایگاه های جهانی با اعلام این خبر گفت: بازسازی گنبد اثر ثبت جهانی شده برج قابوس در جلسه راهبردی پایگاه میراث جهانی گنبد قابوس با آنالیز طرح پیشنهادی بازسازی با حضور مدیرکل میراث فرهنگی استان گلستان، پیشکسوتان و صاحبنظران حوزه بازسازی بناهای تاریخی و اعضاء هیات راهبردی پایگاه به دلیل محدودیت های کرونایی به صورت ویدیو کنفرانس برگزار و به تصویب رسید.

فرهاد عزیزی استمرار پایش و نظارت های دوره ای، استفاده از دانش روز و انجام مطالعات جامع پیرامون مصالح بکار رفته همچون آجر، ملات و… را به همراه تشکیل گروه نظارت جهت راهبری فنی و علمی این پروژه ظرف مدت یک هفته و انجام فعالیت ها و عملیات اجرایی به صورت امانی گنبد برج قابوس را از جمله مصوبات این جلسه اظهار داشت.

لازم به ذکر است، در این نشست که چهار ساعت به طول انجامید، مباحث فنی و کارشناسی از سوی مدیر پایگاه و مشاور پیشنهادی به اعضای حاضر در جلسه ارایه شد و پس از آن محمدحسن محبعلی از صاحبنظران و پیشکسوتان حوزه بازسازی با اشاره به اینکه بنای ارزشمند میراث جهانی گنبد قابوس از نظر سازه ای در طول سال های اخیر مسئله نگران کننده ای نداشت گفت: رطوبت در دیوارها و گنبد از عوامل آسیب رسان به بنا است و پایش و نظارت مستمر دوره ای برج قابوس لازم است.

حسین رایتی مقدم عضو هیات راهبردی بازسازی گنبد برج قابوس نیز با تایید نظرات ارایه شده بر مطالعات و اجرای طرح به صورت توأمان تاکید نمود.

عبدالمجید نورتقانی سرپرست پایگاه میراث جهانی گنبد قابوس نیز در این نشست مجازی با اشاره به بوته زدایی در گنبد، اجرای کفپوش چوبی در بنا، اصلاح کانال برطرف رطوبت، ساماندهی منظر عرصه بنا، ساماندهی و تعریف راستا گردشگری در پایین تپه، راه اندازی سیستم الکترونیکی راهنمای مسافران، اجرای رینگ در اطراف بنا، ایچاد دفتر فنی و انعقاد چهار قرارداد پژوهشی با دانشگاه های شهید بهشتی، گلستان، دانشگاه فردوسی و پژوهشگاه علمی صنعتی با موضوعات فن شناسی بنا، تهیه نقشه آثار تاریخی موجود در 15 کیلومتری بنا به منظور تهیه نقشه گردشگری، گونه شناسی گلسنگ ها و گلسنگ زدایی و آنالیز راهکارهای نوین در مورد فرسایش های زیستی را از جمله اقدامات اجرا شده در بنای ثبت جهانی شده برج قابوس اظهار داشت.

برج قابوس بلندترین برج آجری جهان و یکی از ارزشمندترین آثار معماری دوره اسلامی استان گلستان است که در سال 1310 با شماره 86 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و در سی و ششمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در سال 1391 در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو نهاده شد.

منبع: صدای میراث
انتشار: 21 تیر 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 1011

به "بازسازی گنبد برج قابوس به تصویب رسید، محبعلی، پیشکسوت بازسازی: پایش مستمر برج قابوس لازم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی گنبد برج قابوس به تصویب رسید، محبعلی، پیشکسوت بازسازی: پایش مستمر برج قابوس لازم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید