شطرنج 960 چیست؟، کاسپاروف در رده دوم مسابقات 200 هزار دلاری

به گزارش تایمر سرگرمی، شطرنج 960 یا همان فیشر نوع جدیدی از شطرنج است که در آن خلاقیت و مهارت اهمیت بیشتری نسبت به حافظه و بررسی دارد.

شطرنج 960 چیست؟، کاسپاروف در رده دوم مسابقات 200 هزار دلاری

به گزارش خبرنگاران، شطرنج 960،شطرنج فیشر و یا شطرنج تصادفی فیشر نوع جالبی از شطرنج است که بابی فیشر قهرمان و اسطوره ای شطرنج جهان آن را ابداع نموده است.

نحوه قرارگیری مهره ها در این نوع از شطرنج متفاوت است. صفحه بازی، تعداد مهره ها، نحوه بازی و محل قرار دریافت پیاده ها کاملاً مشابه شطرنج کلاسیک است اما محل قرار دریافت هشت سوار در آخر به طور تصادفی (البته با شرایط خاصی) تعیین می شوند. دو محدودیت در محل قرار دادن سوارها وجود دارد که یکی گذاشتن فیل ها در دو خانه های ناهمرنگ و دیگری قرار دادن شاه در بین دو رخ برای ممکن شدن حرکت قلعه است که البته نحوه قلعه رفتن در این بازی شرایط خاص خودش را دارد.

از آنجا که در این بازی 960 وضعیت مختلف برای قرار دریافت سوارها ممکن است این بازی به شطرنج 960 معروف شده است.

یکی از 960 حالت های ممکن چیدمان مهره ها:

تفاوت اصلی این شطرنج با شطرنج کلاسیک در این است که به حافظه سپردن حرکات و موقعیتها که یکی از مهمترین بخش های شطرنج روز جهان است بی معنی بوده و یا حداقل بسیار سخت می گردد.

در این نوع از شطرنج دیگر خبری از تئوری ها و الگوهای فکری شناخته شده نیست و بازیکنان باید از حرکت اول تا آخر به مهارت و خلاقیت خود متکی باشند.

بابی فیشر در کنفرانس خبری سال 1996 خود در بوئنوس آیرس آرژانتین هنگام معرفی این شطرنج جدید دلیل خود را از ابداع آن این اعلام نمود که در این بازی خلاقیت و مهارت از حافظه و بررسی اهمیت بیشتری پیدا می کند.

سال جاری مسئولین برگزاری سوپر تورنمنت شطرنج فیشر که در سنت لوئیس آمریکا برگزار می گردد، نام جدید Chess 9LX را بر روی این مسابقات قرار داده اند. قرار دادن این نام باعث شده است بعضی از شطرنج بازان حرفه ای جهان هم گیج شوند.

8 بازیکن توانستند به مرحله نهایی این مسابقات راه پیدا نمایند که جایزه نفرات برتر این مسابقات حدود 200 هزار دلار خواهد بود. این رقابت ها از 2 تا 5 سپتامبر در حال پیگیری است. گری کاسپاروف از جمله شرکت نمایندگان این مسابقات است.

جدول رده بندی این مسابقات تا سرانجام روز دوم

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 12 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 300

به "شطرنج 960 چیست؟، کاسپاروف در رده دوم مسابقات 200 هزار دلاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شطرنج 960 چیست؟، کاسپاروف در رده دوم مسابقات 200 هزار دلاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید