خبرنگاران رییس دانشگاه علوم پزشکی: شیوع بیماری کرونا در جهرم همچنان بالاست

به گزارش تایمر سرگرمی، شیراز-خبرنگاران-رییس دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: با توجه به تحقیقات اجرا شده و با توجه به تراکم جمعیتی، این شهرستان یکی از آلوده ترین شهرهای استان فارس است و از این رو میزان شیوع کرونا در آن بالاست.

خبرنگاران رییس دانشگاه علوم پزشکی: شیوع بیماری کرونا در جهرم همچنان بالاست

دکتر محمد رحمانیان، دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران اضافه نمود: با فرایند فعلی، پیک بعدی بسیار بدتر خواهد بود و باید از هم اکنون شهفرایندان با رعایت موارد بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، از ابتلای به این بیماری پیشگیری نمایند.

به گفته وی، یکی از علل افزایش مبتلایان به کرونا در جهرم و قرمز شدن شرایط شهرستان، قرارداشتن جهرم در راستا کریدور جنوبی بندر عباس به لار و شیراز است و رفت و آمد نقش مهمی در افزایش شیوع این بیماری در جهرم داشته است.

رحمانیان اضافه نمود: جوان ترین فردی که بر اثر این بیماری در جهرم فوت کرد 27 سال داشت و مسن ترین آنها 95 ساله بود، بنابراین با توجه به این موضوع همگان باید به نکات بهداشتی توجه نمایند زیرا مشاهده می کنیم در همه گروه های سنی امکان ابتلا و فوت به دلیل این بیماری وجود دارد.

رحمانیان گفت: در شهرستان جهرم متاسفانه تعداد بیماری های زمینه ای مانند افراد دارای فشار خون بالا، دیابت و... زیاد است و خود این موضوع یکی از دلایل افزایش تعداد فوتی هاست و سعی داریم در این مورد با یک تحقیق علمی ورود نموده تا بتوانیم با افزایش شمار بیماری های غیرواگیر نیز در این شهرستان مقابله کنیم.

او بیان نمود: 80 درصد بیماران فوت شده ناشی از کرونا در جهرم بیماری زمینه ای داشته اند و تنها 19 درصد بیماری زمینه ای نداشتند.

به گفته وی، تنها را مقابله با بیماری کرونا و کاهش شمار مبتلایان در جهرم، تغییر در روش زندگی مردم و رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت جدی است.

رحمانیان ادامه داد: از بیمارانی که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت اعلام شده درخواست می کنیم مدت زمانی که باید در قرنطینه بمانند در سطح شهر تردد ننمایند، اما متاسفانه امروز قریب به 40 درصد موارد مثبت در این شهرستان تردد دارند که همین می تواند موجب آلودگی در شهر بگردد.

به گفته وی، هزینه ها و مخارج بخش کرونا بسیار زیاد است و ماهیانه چیزی قریب به 10 میلیارد ریال تنها برای پرسنل و کادر درمان، تجهیزات حفاظتی و بهداشتی خریداری می گردد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جهرم با بیان اینکه هزینه هر بیمار بستری کرونایی به طور متوسط در بخش عادی 50 میلیون ریال است، اضافه نمود: بستری در بخش مراقبت های ویژه (ICU) به طور متوسط 150 تا 200 میلیون ریال است که طبق تعرفه بیمه که بین پنج تا 10 درصد است از بیمار اخذ می گردد و اگر فرد از بیمه تکمیلی برخوردار باشد این رقم رایگان حساب می گردد، البته بخشی از بیماران هم در صورت احتیاجمند بودن با مراجعه به مددکاری اجتماعی دانشگاه، هزینه های آنها رایگان محاسبه شده است.

رییس انشگاه علوم پزشکی جهرم اضافه نمود: هزینه هر آزمایش کرونا بین 2 میلیون تا سه میلیون ریال است که در درمانگاه شماره 4 و بیمارستان پیمانیه جهرم به صورت رایگان است.

رحمانیان، همچنین از خدمات خیران حوزه سلامت دانشگاه علوم پزشکی جهرم قدر دانی کرد و گفت: بسیاری از زیر ساخت های بهداشتی و درمانی این دانشگاه با مشارکت خیران سلامت ساخته شده است و در بحران کرونا خیران گرانقدر به کادر بهداشت و درمان این مرکز علمی یاری کردند و در حال حاضر دانشگاه از لحاظ ساخت زیربنای بهداشتی و درمانی تا حدودی بی احتیاج است و اولویت ما ارتقای تجهیزات بهداشتی و درمانی است.

کرونا چهارمین عامل مرگ و میر در جهرم است

رییس دانشگاه علوم پزشکی جهرم اضافه نمود: 80 درصد بیماران کووید 19 هیچ علامتی ندارند، اما عفونت حاد دستگاه تنفس از بیشترین علائمی بوده که در بیماران بستری در بیمارستان مشاهده شده است.

رحمانیان گفت: 65 درصد بیماران فوت شده در جهرم در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان بستری شدند، بنابراین مراجعه به موقع به پزشک نقش مهمی در درمان بیماران کرونایی دارد.

وی گفت: در چهار ماه سال 99 در جهرم به ترتیب بیماری های قلبی و عروقی، سکته مغزی، بیماری کرونا و بیماری دستگاه تنفس بیشترین عامل مرگ و میر بوده است.

او با بیان اینکه بیماری کرونا علت اصلی فوت در بسیاری از موارد نیست، گفت: طبق آنالیز های اجرا شده توسط گروه اپیدمیولوژی (همه گیرشناسی) این دانشگاه، به ترتیب بیماری های زمینه ای مانند نارسایی کلیه، فشار خون بالا، دیابت و بیماری های قلبی منجر به شدت دریافت بیماری کرونا در افراد می گردد.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی جهرم، مراجعه به موقع به پزشک برای درمان بیماری کرونا بسیار حائز اهمیت است. مشکل تنفسی، سرفه و تب از بیشترین علائم در بین بیماران بستری در بیمارستان پیمانیه جهرم بوده است.

رحمانیان بیان داشت: 40 درصد بیماران بستری در بخش کرونا بیمارستان پیمانیه جهرم سابقه تماس مستقیم با بیمار کرونایی داشته اند از این رو شهفرایندان باید به این موضوع توجه داشته باشند که تماس مستقیم در مکان هایی با تراکم جمعیت بالا شکل می گیرد.

وی، همچنین با اشاره به برپایی آیین های عزاداری امام حسین (ع) در دهه اول محرم، ادامه داد: از تمام هیات های مذهبی درخواست می کنیم پروتکل های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، حفظ فاصله فیزیکی و عزاداری در اماکن روباز را رعایت نموده و همکاری های لازم را با بازرسان بهداشت محیط این دانشگاه داشته باشند.

شهرستان جهرم در فاصله 193 کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 18 مهر 1399 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 1158

به "خبرنگاران رییس دانشگاه علوم پزشکی: شیوع بیماری کرونا در جهرم همچنان بالاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران رییس دانشگاه علوم پزشکی: شیوع بیماری کرونا در جهرم همچنان بالاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید