تاکید شورای نگهبان نسبت به حفظ حقوق مردم و حیثیت کاندیداها

به گزارش تایمر سرگرمی، سخنگوی شورای نگهبان با انتشار سندی به اراده این شورا برای صیانت از حقوق مردم به ایرادات واردشده به لایحه قانون انتخابات شوراهای اسلامی تاکید نمود.

تاکید شورای نگهبان نسبت به حفظ حقوق مردم و حیثیت کاندیداها

به گزارش ، عباسعلی کدخدایی با انتشار سندی از این شورا، به حساسیت درباره حفظ حقوق مردم و صیانت از آبروی کاندیدا ها در آنالیز سوابق و صلاحیت ها اشاره نمود.

بر اساس این سند، شورای نگهبان طی نامه ای به مجلس شورای اسلامی ایرادات لایحه اصلاح قانون تشکیلات شورا های اسلامی کشوری و انتخابات شورا های مزبور را تشریح کرد.

بر این اساس لایحه اصلاح قانون تشکیلات شورا های اسلامی کشوری و انتخابات شورا های مزبور، روز سه شنبه سی ام اردیبهشت ماه 1365 در مجلس شورای اسلامی تصویب شده بود.

شورای نگهبان برای صیانت از حقوق مردم، به این مصوبه ایراداتی وارد کرد:

1- ایراد اول شورای نگهبان به بند و ماده 24 بود. در این بند قید شده بود که یکی از شرایط کاندیدا ها عدم وابستگی به رژیم سابق، از قبیل کدخدا و اعضای انجمن های شهر است. شورا در ایراد خود خاطرنشان کرد صرف کدخدا بودن و عضویت در انجمن های شهر، وابستگی به رژیم گذشته محسوب نمی گردد و بنابراین اطلاق این ماده نسبت به اشخاصی که کدخدای دِه یا عضو انجمن شهر در رژیم سابق بوده اند، ولی وابستگی به آن رژیم نداشته اند مغایر با قانون اساسی است.

2- ایراد دیگر به ماده 30 بود که طبق آن در خصوص آنالیز سوابق داوطلبان عضویت در شورا های اسلامی روستاها، هیأت اجرایی فرعی موظف بود اطلاعات لازم را از منابع دولتی و محلی کسب کنند. شورا در این خصوص خاطرنشان کرد با توجه به اینکه در اسلام شرافت و آبروی اشخاص محترم است در این ماده قید گردد باید آنالیز صلاحیت اشخاص با تستر همراه باشد به طوری که موجب هتک حیثیت و آبروی افراد نگردد و آنالیز ها از محدوده موارد مذکور در ماده 13 (فصل سوم) خارج نگردد. در واقع شورای نگهبان با این نظر اولاً مانع از کسب اطلاعات غیر ضروری و غیر مرتبط شد و ثانیاً بر ضرورت حفظ حیثیت و آبروی افراد تأکید کرد.

متن کامل نامه شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی درباره ایرادات وارده به لایحه اصلاح قانون تشکیلات شورا های اسلامی کشوری و انتخابات شورا های مزبور در تصویر زیر قابل مشاهده است:

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 21 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 332

به "تاکید شورای نگهبان نسبت به حفظ حقوق مردم و حیثیت کاندیداها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاکید شورای نگهبان نسبت به حفظ حقوق مردم و حیثیت کاندیداها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید