اندیشکده، بحران کرونا در عربستان بی کفایتی سران این کشور را نشان داد

به گزارش تایمر سرگرمی، یک اندیشکده آمریکایی با اشاره به شیوع ویروس کشنده کرونا و نوع برخورد مقامات دولت عربستان سعودی با این بیماری، نوشت که این ویروس در شیوع خود با بی کفایتی سران این کشور همراه بوده است.

اندیشکده، بحران کرونا در عربستان بی کفایتی سران این کشور را نشان داد

در این گزارش به قلم بروس ریدل عضو ارشد مرکز امنیت و اطلاعات قرن بیست و یکم و از اعضای اندیشکده بروکینگز، آمده است: عربستان بخاطر ویروس کرونا با چالش های جدی روبرو است، چالش هایی که سران خام و انحصارطلب را به بوته آزمایش گذاشته است. این پادشاهی در طی 5 سال گذشته حتی از بسیاری از اعضای خانواده سلطنتی دور شده است. اکنون واکنش پادشاهی به این ویروس غیرمنتظره بوده و توجهات باید بطور خاص بر مرد جوانی متمرکز شود که تصمیمات روزمره را در این دربار می گیرد.

در این گزارش آمده است: تا به امروز، پادشاهی عربستان تنها به تعداد اندکی از موارد ابتلا به این بیماری اعتراف کرده، حال آن که همسایگان آن همچون ایران به شدت با این ویروس درگیر هستند. برخی از همسایگان دیوار به دیوار آن یعنی کویت و بحرین به تعداد بالای مبتلایان اعتراف کرده اند.

فرایند نزولی اقتصادی دنیا و در راس آن چین، قیمت نفت را بطور قابل ملاحظه ای کاهش داده چرا که تقاضا برای نفت به شدت کم شده است. سعودی ها تحت فشار هستند تا از تولید خود بکاهند. اما این به معنی کاهش درآمدها برای این پادشاهی است. با جنگ پرهزینه علیه یمن که این روزها به اوج خود رسیده، اقتصاد این کشور راکد شده است.

همین اواخر، پادشاه در اقدامی بی سابقه تصمیم گرفت که باب مکه و مدینه را به روی زائران ببندد. در ابتدا این امر برای اتباع خارجی بود اما بعد این تصمیم برای همه اعمال شد. بطور معمول، نظام عربستان زیارت اماکن مقدس را برای تمام سال تشویق و ترغیب می کند و هر ماه نزدیک به یک میلیون نفر به حج عمره می فرایند. هفته گذشته عریستان زیارت مساجد مقدسه را بعد از ضدعفونی کردن برای تعداد محدود بازگشایی کرد اما نه برای حج عمره.

در حج تمتع هرسال نیز دو و نیم میلیون نفر از سراسر دنیا به عربستان می فرایند. امسال، مراسم حج اواخر ژوئیه و اوایل آگوست خواهد بود. این مراسم محل درآمد عمده برای عربستان به شمار می فرایند و اکنون سوالات فزایندهای در میان است که آیا حج امسال برگزار خواهد شد یا خیر.

ملک سلمان مانند پیشینانش تلاش زیادی کرده تا خود را خادم حرمین شریفین نشان دهد. اگر حج امسال لغو شود، این امر می تواند پیامدهای سختی برای مشروعیت دربار آل سعود به همراه داشته باشد، حتی اگر لغو این مراسم بخاطر سلامت عمومی باشد.

در این گزارش تصریح شده است: توجهات زیادی به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان معطوف شده است. تا پیش از این که پدرش در سال 2015 به سلطنت برسد، کسی از محمد بن سلمان چیزی نمی دانست و حتی کسی نمی دانست سن او چند سال است. وی چهره ای به شدت جنجالی است. در ابتدا از وی بخاطر اصلاحاتی که در این کشور انجام داد، تمجید می شد اما به مرور زمان، سوابق شاهزاده بخاطر جنگی که در یمن به راه انداخت و همچنین نقشی که در قتل جمال خاشقجی داشت، لکه دار شد. اکنون بیوگرافی کاملی از این مرد که احتمال دارد کشورش را برای نصف قرن هدایت کند، در دسترس است.

کارشناس اندیشکده بروکینگز ادامه داد: پادشاهی عربستان به کشوری تبدیل شده که تحت سلطه ترس و وحشت است. ولیعهد عربستان جامعه عربستان را تحت سیطره خود قرار داده و به آن تکانه های زیادی وارد کرده است. او زنانی که طرفدار آزادی رانندگی زنان هستند را شکنجه می کند زیرا نمی خواهد به عنوان کسی معروف شود که ممنوعیت رانندگی زنان را لغو کرده است. اگر بخواهیم باز از اقدامات خشونت بار وی بنویسیم باید بگوییم که وی کسی بود که نخست وزیر لبنان را ربود و حبس کرد. همانطور که جمال خاشقجی هم پیش از مرگش نوشت، پادشاهی عربستان به راه و رسم سیاه تغییر جهت داده است. اکنون این ویروس کرونا این کشور را خطرناک تر کرده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 5 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 844

به "اندیشکده، بحران کرونا در عربستان بی کفایتی سران این کشور را نشان داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندیشکده، بحران کرونا در عربستان بی کفایتی سران این کشور را نشان داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید