ادامه آزمایش های طرح بایوجمی منوط به مجوز دادستانی است

به گزارش تایمر سرگرمی، مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب ها سازمان حفاظت محیط زیست می گوید که در حال حاضر دادستانی انجام آزمایش ها برای بررسی اثرات روش بایوجمی بر اکوسیستم تالاب انزلی را ممنوع کرده است، در صورتی که برای تبدیل کردن تردیدها به یقین لازم است که این آزمایش ها صورت گیرد.

ادامه آزمایش های طرح بایوجمی منوط به مجوز دادستانی است

به گزارش خبرنگاران، خرداد ماه امسال بود که دادستانی احیای تالاب انزلی به روش بایوجمی را متوقف کرد چرا که نگرانی هایی درباره سمی و سرطان زا بودن دی اکسیدتیتاینوم موجود در این روش وجود دارد. هر چند که عیسی کلانتری - رییس سازمان حفاظت محیط زیست - معتقد است که طرح بایوجمی بدون دلیل متوقف شده اما دادستانی انزلی می گوید که حدود 600 صفحه اسناد و مقالات در این باره وجود دارد که به سازمان محیط زیست ارائه شده است.

اما حالا پس از گذشت حدود چهار ماه از توقف عملیات احیای تالاب انزلی به روش بایوجمی سازمان حفاظت محیط زیست می گوید که علاوه بر توقف عملیات احیا، دادستانی انجام آزمایش ها برای بررسی اثرات این روش بر اکوسیستم تالاب را هم ممنوع کرده است.

مسعود باقرزاده کریمی - مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب ها سازمان حفاظت محیط زیست- در گفت و گو با خبرنگاران - با اشاره به اینکه ما انتظار داشتیم که حداقل اجازه دهند آزمایش های بررسی اثرات این روش انجام شود، اظهار کرد: در حال حاضر باید بررسی کنیم که آیا نانو بودن دی اکسید تیتانیوم و کلراید نقره در طرح بایوجمی اثرات منفی بر تالاب انزلی دارد یا خیر؟

باقرزاده کریمی با بیان اینکه در رسوبات تالاب انزلی هزاران برابر ماده ای که در آن ریخته می شود ترکیبات تیتانیوم وجود دارد، شرح داد: آزمایش ها می تواند نشان دهد که اکسیدتیتانیوم چه اثراتی بر تالاب انزلی دارد اما متاسفانه سازمان حفاظت محیط زیست اجازه انجام این آزمایش ها را ندارد.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب ها سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در حال حاضر ما به دنبال مجوزی هستیم که بتوانیم تحقیقات خود را تکمیل کنیم. نمونه اکسیدتیتانیوم حتما باید در خارج از کشور مورد بررسی قرار گیرد بنابراین با کشور دانمارک هماهنگ کرده ایم که در صورت ارسال نمونه آزمایشات لازم را انجام دهند.

به گفته وی هزینه این کار برای سازمان حفاظت محیط زیست زیاد است اما برای اینکه تمام شک و تردیدها به یقین تبدیل شود لازم است که این آزمایش ها انجام شود.

باقرزاده کریمی در سرانجام گفت: از سوی دیگر برخی، گزارش های ناظران طرح بایوجمی که از دانشگاه تهران هستند را ناکافی می دانند بنابراین سازمان حفاظت محیط زیست برای اطمینان بیشتر و رفع شبهات ناظرانی را نیز از سایر دانشگاه های معتبر انتخاب کرده است.

به گزارش خبرنگاران، روش بایوجمی یک روش بیولوژیک تسریع یافته است که باعث حذف لجن ها از کف تالاب و در این روش از دی اکسیدتیتانیوم، کلرید نقره، پلی ساکارید و کود استفاده می شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 508

به "ادامه آزمایش های طرح بایوجمی منوط به مجوز دادستانی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادامه آزمایش های طرح بایوجمی منوط به مجوز دادستانی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید