کشف حیرت انگیز سیاره ای مملو از آب خارج از منظومه شمسی

به گزارش تایمر سرگرمی، مهر نوشت: تلسکوپ فضایی جیمز وب شواهدی از مولکول های مبتنی بر کربن در اتمسفر یک سیاره مملو از آب در خارج از منظومه شمسی رصد کرده که احتمالا نشان دهنده وجود حیات در آن است.

کشف حیرت انگیز سیاره ای مملو از آب خارج از منظومه شمسی

این سیاره خارج از منظومه شمسی که K2-18 b نامیده می شود یک هدف مهم برای ستاره شناسان در جستجوی حیات ورای منظومه شمسی هستند زیرا تحقیقات و مشاهدات پیشین با تلسکوپ فضایی هابل حاکی از آن است که سیاره احتمالا یک اقیانوس یا جهانی از مملو از آب مایع باشد. شعاع سیاره K2-18 b حدود 2تا 3 برابر بزرگتر از زمین است که در فاصله 120 سال نوری از منظومه شمسی فاصله دارد.

نتایج بررسی های نو نشان دهنده ردی از دی اکسید کربن و متان در اتمسفر K2-18 b بدون وجود آمونیاک است. این امر احتمالا حاکی از آن است که یک اقیانوس آب زیر اتمسفر غنی از هیدروژن سیاره وجود دارد.

نیکو مدهوسودهان مولف ارشد پژوهش از دانشگاه کمبریج در بیانیه ای گفت: یافته های ما اهمیت محیط های قابل زیست در جستجو برای حیات در نقاط دیگر را نشان می دهد. به طور معمول تحقیق درباره حیات روی سیاره های خارج از منظومه شمسی روی سیاره های صخره ای کوچک تر متمرکز است اما سیاره های مملو از آب بزرگتر برای مشاهدات اتمسفری مناسب تر هستند.

حجم K2-18 b حدود 8.6 برابر زمین است. این سیاره در فاصله ای از ستاره سرد منظومه خود قرار گرفته است که از حیات پشتیبانی می کند. K2-18 b نمونه ای از یک سیاره است که مقدار آن مابین زمین و نپتون است.

5858